Hoe maak je Deuterium?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

Hoe maak je Deuterium?

Voor een wetenschapsproject moeten we een simpele versie maken van een kernfusiereactor, een zogenaamde "fusor", waarbij we in een vacuümkamer een kleine hoeveelheid deuterium(zwaar waterstof) inspuiten. En daarna jagen we stroom door de kamer waarbij op kleine schaal fuseer reacties plaatsvinden.

"Traditionele" kernfusie vindt plaats door tritium en deuterium met elkaar te fuseren waarbij helium en 1 neutron vrijkomen, maar dit is een ander type kernfusie.

Het apparaat is simpel in elkaar te zetten, maar we hebben alleen geen deuterium en de enige manier om aan deuterium te komen is door het te maken.

Weet een van jullie hoe je deuterium maakt?

Alvast bedankt. :)

P.S. Het apparaat is niet bedoeld om stroom op te wekken. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe maak je Deuterium?

Vraag aan jouw, weet je wat deuterium eigenlijk is?

Berichten: 840

Re: Hoe maak je Deuterium?

Kernreactor ? :twisted:

Misschien met neutronen bombarderen? Berylliumoxide of zo?

Berichten: 11

Re: Hoe maak je Deuterium?

@Monsieur "FsWd"

Ja, een waterstofisotoop genaamd "zwaar waterstof" bestaand uit 2 neutronen en 1 proton...

Maar mijn vraag is: hoe maak je het?

Berichten: 840

Re: Hoe maak je Deuterium?

Nee nee.

Deuterium heeft 1 neutron.

Titrium heeft 2 neutronen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe maak je Deuterium?

rock3tcat schreef: @Monsieur "FsWd"

Ja, een waterstofisotoop genaamd "zwaar waterstof" bestaand uit 2 neutronen en 1 proton...

Maar mijn vraag is: hoe maak je het?
Nou dat is mijn punt juist, dat maak je niet (want het is er al), dat kun je al isoleren uit kraanwater.

Berichten: 65

Re: Hoe maak je Deuterium?

verkrijg je het niet door water een hele tijd opnieuw te verwarmen, waardoor deuteriumwater(D2O) (deuterium staat voor D)

dat verdampt op 104,5 °C alsmaar geconcentreerder raakt(als natuurlijke isotoop), en dan kan je het volgens mij elektroliseren waardoor je nogal geconcentreerd deuteriumgas hebt

net op wiki gevonden
Via destillatie of elektrolyse is dideuteriumoxide te isoleren. Dit kost echter bijzonder veel energie.
of: site op wiki
Property D2O (Heavy water) H2O (Light water)

Freezing point (°C) 3.82 0.0

Boiling point (°C) 101.4 100.0

Density (at 20°C, g/mL) 1.1056 0.9982

Temp. of maximum density (°C) 11.6 4.0

Viscosity (at 20°C, mPa·s) 1.25 1.005

Surface tension (at 25°C, μJ) 7.193 7.197

Heat of fusion (cal/mol) 1,515 1,436

Heat of vaporisation (cal/mol) 10,864 10,515

pH (at 25°C) 7.41 (sometimes "pD") 7.00

Re: Hoe maak je Deuterium?

Gewoon te koop bv bij

http://www.sciencelab.com/page/S/PVAR/SLD2122

Aanvulling

Air liquide levert deuterium in flessen

http://alphagaz.airliquide.com/pages/Alpha...ctGas&PageID=12

Berichten: 364

Re: Hoe maak je Deuterium?

fusiereacties op laboschaal??

ik denk niet dat je met een ordinaire stroom temperaturen kunnen bereiken om kernfusie op gang te zetten,zelf niet op kleine schaal?


Berichten: 11

Re: Hoe maak je Deuterium?

Robin85 schreef: fusiereacties op laboschaal??

ik denk niet dat je met een ordinaire stroom temperaturen kunnen bereiken om kernfusie op gang te zetten, zelf niet op kleine schaal?
We zijn van plan om 230V netstroom om te zetten in 10.000V, en met dat voltage kunnen er makkelijk fusiereacties optreden.

Berichten: 3.145

Re: Hoe maak je Deuterium?

Ik vind dit allemaal wel een beetje ongeloofwaardig klinken. Een fusiereactor maken? Is dit een hobbyproject? Maar goed, ik wil wel helpen met een bron voor deuteriumverbindingen.

De manier waarop men deuterium maakt is herhaalde electrolyse van water. Deuterium gaat iets minder snel als waterstof uit het water (of juist wat sneller, dat weet ik niet meer). Door 1000-voudige electrolyse van enkele tientallen liters water kun je uiteindelijk enkele ml zwaar water isoleren.

Ik kan je een bron meedelen, maar die post ik niet hier, want die zelfde bron verkoopt ook allerlei stoffen als zwavelpoeder, metaalpoeders, KClO3, KNO3 e.d. en dat is voer voor KNAL/PATS/BOEM typetjes.

De meest goedkope deuteriumverbinding is zwaar water, D2O. De prijs is ca. 100 euro voor 100 ml, dus niet bepaald goedkoop. Zelf heb ik het nooit aangeschaft, zwaar water is niet echt interessant voor mij.

Je kunt er ook NaOD kopen en als je NaOD oplost in D2O en dan gaat electrolyseren, dan krijg je D2 aan de kathode. De zelfde bron heeft ook nog CF3COOD, CD3CN en 20% ND3 in D2O. Ze verkopen aan hobbychemici.

Bedenk wel, de prijzen voor deze stoffen zijn erg hoog. 50 ml NaOD oplossing, 30% in D2O kost meer dan 100 euro! Dat acetonitrile en ammonia zijn nog veel duurder.

Mail me voor de bron via de mail knop onderaan dit bericht.

Berichten: 11

Re: Hoe maak je Deuterium?

Hier is een simpel schema van de Fusor:

Afbeelding

Berichten: 11

Re: Hoe maak je Deuterium?

woelen schreef:Ik vind dit allemaal wel een beetje ongeloofwaardig klinken. Een fusiereactor maken? Is dit een hobbyproject? Maar goed, ik wil wel helpen met een bron voor deuteriumverbindingen.

De manier waarop men deuterium maakt is herhaalde electrolyse van water. Deuterium gaat iets minder snel als waterstof uit het water (of juist wat sneller, dat weet ik niet meer). Door 1000-voudige electrolyse van enkele tientallen liters water kun je uiteindelijk enkele ml zwaar water isoleren.

Ik kan je een bron meedelen, maar die post ik niet hier, want die zelfde bron verkoopt ook allerlei stoffen als zwavelpoeder, metaalpoeders, KClO3, KNO3 e.d. en dat is voer voor KNAL/PATS/BOEM typetjes.

De meest goedkope deuteriumverbinding is zwaar water, D2O. De prijs is ca. 100 euro voor 100 ml, dus niet bepaald goedkoop. Zelf heb ik het nooit aangeschaft, zwaar water is niet echt interessant voor mij.

Je kunt er ook NaOD kopen en als je NaOD oplost in D2O en dan gaat electrolyseren, dan krijg je D2 aan de kathode. De zelfde bron heeft ook nog CF3COOD, CD3CN en 20% ND3 in D2O. Ze verkopen aan hobbychemici.

Bedenk wel, de prijzen voor deze stoffen zijn erg hoog. 50 ml NaOD oplossing, 30% in D2O kost meer dan 100 euro! Dat acetonitrile en ammonia zijn nog veel duurder.

Mail me voor de bron via de mail knop onderaan dit bericht.
Misschien heeft U mij niet goed begrepen, dit is niet zo'n €200.000.000 reactor die je altijd ziet op het nieuws. :P

Zoals die in Oxford of Cadarache, maar dit is een ander type Fusiereactor. Hierbij laten we niet Deuterium en Tritium fuseren om helium te produceren, maar we laten deuterium fuseren en hierbij genereren we plasma op kleine schaal.

Ik weet dat het nogal ongeloofwaardig klinkt maar het is echt waar, en dit type reactor is nog goedkoop ook (€500). 8-[

P.S. Dit type reactor bestaat al sinds 1950.

Berichten: 364

Re: Hoe maak je Deuterium?

Gerard schreef: Kijk eens op wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Fusor
hehe daar had ik nog nooit van gehoord ;)

Reageer