Springen naar inhoud

dissociatie vraagje

• Log in om te kunnen reageren

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2008 - 18:22

Ik ben met een OU cursus bezig Biologie van de cellen. Daarin stond de volgende vraag:

Stel een dissociatie-evenwicht op voor de Kzuur van NH3

Antwoord:

NH4+ + H2O <----> NH3 + H3O+

..............[NH3] [H3O+]
Kzuur = ----------------
.............. [NH4+]

Maar ik zou juist kiezen voor de vergelijking

NH3 + H2O <----> NH4+ +OH-

base 1 + zuur 2<----> zuur 1 +base 2

en krijg je dan
........................[NH3] [OH-]
Kzuur = 14- ----------------
........................[NH4+]

en OT hoe vervang ik die puntje door spaties want als ik spaties doe komt de tekst vooraan te staan...

Veranderd door ellen4ever, 01 mei 2008 - 20:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3328 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2008 - 20:04

Ellen, Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Literatuur behandeld vaak maar 1 weg.

Voor je 2e vraag, Als je de vergelijking (eventueel de hele post) maakt in Word en dat (desnoods via paint) omzet naar een JPEG bestand kan je dat met imageshack uploaden en hier plaatsen. Dan hoef je geen puntjes te plaatsen. (eventueel kan je die puntjes ook wegwerken door ze wit te maken met [.COLOR=white][/color] (zonder dat ene puntje tussen het haakje en de C)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2008 - 20:29

betekent dit dat mijn antwoord ook goed is? Ik heb namelijk indertijd voor de medische studierichting gekozen en pH berekenen is eigenlijk erg ver weggezakt.
Ik spijker dat nu bij uit mijn verouderde MLO boeken (berginselen der chemie uit 1981! en inzicht in de chemie ook uit die tijd) En heb inmiddels daarnaast het boek aangeschaft van Luc Nagels Algemene Chemie (voor medische en biomedische wetenschappen en voor natuurwetenschappen) en ik ging erg aan mijn antwoord twijfelen...

en bedankt voor het antwoord op mijn tweede vraag. Ik had het zo al uitgetypt in Wordmaar er geen afbeelding van gemaakt..

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3328 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2008 - 21:24

Ellen, Ik kan geen fout erkennen aan jou berekening, nog aan de ander.

Het verschil is dat je tekstboek rekent met pH en jij met pOH. dus links of rechtsom kom je uiteindelijk op de zelfde pH.

p.s. Zelf heb ik niet echt veel pH berekeningen gemaakt. Mede doordat pH metingen bij mij vaak niet betrouwbaar waren (product en of proces eigenschappen)

Veranderd door ArcherBarry, 01 mei 2008 - 21:26

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2008 - 22:08

Je moet het evenwicht opstellen voor het zuur, jij hebt het nu van de geconjugeerde base gedaan. Deze evenwichten kun je inderdaad omrekenen aan de hand van pKa en pKb.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 10:35

Wees hier een beetje voorzichtig mee. Jouw tweede evenwichtsvoorwaarde zou ik nooit zo gekunsteld opschrijven (en hij klopt ook niet).

Als je de vergelijking in de zure vorm opstelt (we zien dan H3O+ erin staan) krijg je

NH4+ + H2O -> H3O+ + NH3

met gebruik van de zuurconstante

KZ = [H3O+][NH3]/[NH4+].

Als je de vergelijking in de basische vorm opstelt (we zien dan OH- erin) krijg je

NH3 + H2O -> NH4+ + OH-

met gebruik van de baseconstante

KB = [NH4+][OH-]/[NH3]

Als je de baseconstante wil vermijden gebruik je Kw/Kz hiervoor in de plaats.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 11:52

dank je voor je toevoeging. Ik had ook al gezien dat ik een fout had gemaakt bij de tweede ben er inmiddels achter wat ik fout deed ( die 14 in de formule moest als exponent staan). Pfff heel mijn kennis is weer op gefrist kan zelfs weer een buffer uitrekenen en de buffercapacieteit bepalen.

Waar ik nog wel mee zit is dat NH3 ook een ander combi kan hebben lijkt me namelijk met NH2 - ik denk dat je die hier niet moet gebruiken omdat het een sterke base is.

Veranderd door ellen4ever, 02 mei 2008 - 11:54

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 12:09

Dat klopt, hij kan in theorie ook de andere kant op, maar als je kijkt naar de zuurconstante van die reactie zie je dat die zo belachelijk klein is, dat het deel dat ioniseert tot NH2- zodanig klein is dat je het mag verwaarlozen t.o.v. de [NH3]. Met deze reactie hoef je dus in de praktijk geen rekening te houden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures