bepaling gehalte Na2CO3 in soda

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

bepaling gehalte Na2CO3 in soda

hey,

ik heb een labo te doen, ... en ik moet daarvoor het gehalte natriumcarbonaat uit soda voor bepalen. Ik weet enkel dat het experiment met 2 indicatoren gebeurt, maar hoe dat is de vraag. In iedergeval met een titratie maar hoe gaat die nu juist in zen werk. Kan iemand mij helpen?

Ik vermoed dat de 2 indicatoren niet mogen worden samengevoegd alvorens te beginnen met het titreren, opdat ze elkander wel eens zouden kunnen beïnvloeden. Kan dit kloppen?

mvg

inneb

Berichten: 65

Re: bepaling gehalte Na2CO3 in soda

soda is toch gewoon Na2CO3

of bedoel je vermengd met water

Berichten: 840

Re: bepaling gehalte Na2CO3 in soda

Voor zover ik weet zijn er 4 vormen van soda.

Na2CO3 (watervrije vorm)

Na2CO3 x H2O (het monohydraat)

Na2CO3 x 7 H2O (het heptahydraat)

Na3CO3 x 10 H2O (dit is het decahydraat, ook wel te vinden in de supermarkt)

Ik neem aan dat je titreert met zoutzuur. Met carbonaat krijg je de volgende reactie:

CO32- + 2 H+ --> CO2 + H2O

Het voornaamste deel van de CO2 ontwijkt als gas. Een klein gedeelte blijft in oplossing. Een CO2-oplossing is ietwat zuur. Je omslagpunt zal dus net iets onder de pH 7 liggen

Berichten: 497

Re: bepaling gehalte Na2CO3 in soda

De algemene formule van soda is Na2CO3 . n H2O, waarbij n volgens mij alle waarden kan aannemen.

Op grotere schaal gebruik je natuurlijk de formule Na2CO3 . x H2O (snap je het subtiele verschil tussen n en x?).

De kristalsoda uit de supermarkt is eerst het decahydraat, maar deze vorm is licht efflorescent (gevoelig voor kwijtraken van kristalwater, in tegenstelling tot hygroscopisch).

Na een tijdje zal x dus een stuk lager liggen.

Een goede manier om x te bepalen is door je soda te laten reageren met een overmaat zoutzuur.

Dit mengsel kan je heel even aan de kook brengen om het gevormde CO2 eruit te krijgen.

Vervolgens kun je dit, na toevoegen van een indicator, terugtitreren met NaOH.

Probeer eens na te gaan hoe je uit de hoeveelheid getitreerde NaOH-oplossing het aantal kristalwatermoleculen kunt berekenen.

Berichten: 6

Re: bepaling gehalte Na2CO3 in soda

we weten dat het een hydraat is, maar we weten niet welk. Nu hebbek s op het internet gezeten en hebbek gevonden dat het decahydraat als enige onder de 32.4°C kan voorkome, zodus vermoed ik dat (vermits we bij kamertemp. werken) het een decahydraat van natriumcarbonaat.

enig idee voor hoe die titratie zal verlope,

het is vrij logisch dat het soda zich in water bevindt vermits het een vaste stof is é

Reageer