oxidatie en reductie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

oxidatie en reductie

Ik heb nogal moeite om de feiten van redoxreacties te verbinden tussen anorganische en organische chemie.

Ik heb redoxreacties namelijk altijd gezien als uitwisseling van elektronen tussen atomen waardoor ionen en dus uitsluitend ionverbindingen ontstaan.

Wat ik dan nu niet snap:

Dat als iets een waterstof bijkrijgt, het iets gereduceerd wordt.

Berichten: 448

Re: oxidatie en reductie

Per conventie nemen we aan dat het OG op C bepaald word door de relatieve elektronnegativiteit van de elementen die op deze koolstof gebonden zijn. Per binding naar een meer elektronnegatief element stijgt het OG met +1, per binding naar een minder elektronnegatief element daalt het OG met -1. Bij een binding naar koolstof veranderd het OG niet. Bij een oxidatie stijgt de som van de OG van de betrokken C-atomen.

bv. CH4 (OG = +4) --> CH3OH (OG = -2) --> CH2=O (OG = 0) --> HCOOH (OG = +2) --> CO2 (OG = +4)

Is telkens een oxidatie (het OG stijgt).

Maar: CH3-CH=CH2 + H3O+ --> CH3-CH(OH)-CH3

Is geen oxidatie noch een reductie omdat het middelste C-atoom van -1 naar 0 gaat en het buitenste C-atoom van -2 naar -3 gaat. De som is dus nul.

Als er een waterstof bijkomt is het een reductie omdat waterstof een minder elektronegatief element is dan koolstof en daardoor daalt het OG van koolstof met -1.

Als er een zuurstof bijkomt is het een oxidatie omdat zuurstof een meer elektronnegatiever element is dan koolstof en dus het OG van koolstof stijgt met +1.

Berichten: 16

Re: oxidatie en reductie

Bedankt, nu is het helemaal duidelijk. Ik was het wat te ver aan het zoeken denk ik

Reageer