Springen naar inhoud

KCl

• Log in om te kunnen reageren

sfiew

sfiew

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 11:00

Hallo,

Ik had een vraagje ivm met KCl: Waarom kan een overdosis KCl een hartstilstand veroorzaken? Welk kanaal thv hartspiercel speelt hier dan precies een rol in?

alvast bedankt!

Veranderd door sfiew, 03 mei 2008 - 11:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 17:54

Tijdens de depolarisatiefase (ik neem aan dat je het begrip "actiepotentiaal", de elektrische ontlading over een membraan, kent) stromen natriumionen de cel in. Tijdens de repolarisatie stromen kaliumionen de cel uit. Als de concentratie kalium extracellulair te hoog is (>>5 mM), kan deze repolarisatie niet plaatsvinden en vinden er ernstige geleidings- en ritmestoornissen plaats. In geval van ventrikelfibrillatie leidt dit onbehandeld tot een hartstilstand.

sfiew

sfiew

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 08:03

ok, ik begrijp het.
bedankt voor je uitleg!

Laurent_CF

Laurent_CF

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 15:12

kan die persoon dan nog gereanimeerd worden?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 mei 2008 - 16:37

Ik denk dat je dan een kaliumbindend agens nodig zult hebben.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2008 - 12:08

Zo lang je serumkalium nog zo hoog is, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je de boel weer aan de praat krijgt.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2008 - 23:50

RubenM,

Wat zijn dan de nadelen van een te lage KCl concentratie? Je ziet hierover wel eens waarschuwingen op bijsluiters bij een diureticum. Soms wordt er zelfs wat extra KCl aanbevolen.
En, nu we toch bezig zijn over alkali-ionen: Beinvloeden lithiumionen op een of andere manier de K/Na huishouding van de hartspier? Of hebben deze ionen alleen een uit- werking op de hersencellen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2008 - 13:19

Bij hypokalemie (dus te lage serumconcentratie, intracellulair is er niets anders) zien we juist hyperpolarisatie in de rustfase, door het effect dat het gewijzigde kaliumgradiŽnt op de membraanpotentiaal in rust heeft. Daardoor is er een veel grotere stimulus nodig dan normaal om depolarisatie te krijgen. Dit uit zich in milde gevallen in spierpijn en spierzwakte. Spiercellen in het hart hebben een iets andere bouw; wat hier precies gebeurt is iets complexer, en zou ik ook even moeten nazoeken, maar het resultaat is bij ernstige hypokalemie wederom aritmieŽn. Ook een te lage kaliumconcentratie in je bloed kan dus tot ritmestoornissen leiden.

Hypokalemie kan worden veroorzaakt door gebruik van diuretica (verhoogde K+-excretie) maar ook door hoge doses insuline of adrenaline, die de opname van kaliumionen de cel in stimuleren.

Van lithiumionen weet ik dat ze hypothyreoidie, natriumdepletie, hypercalcemie en polyurie kunnen veroorzaken. Ze kunnen hoogstens voor natriumionen substitueren in de Na-pomp, maar omdat ze een stuk kleiner zijn, gaat dat niet echt van harte. Lithium heeft daardoor een verwaarloosbare invloed op membraanpolarisatieprocessen, hoewel in vitro voor een actiepotentiaal in neuronen onder bepaalde condities Li+ Na+ kan vervangen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2008 - 13:48

En hoe zit het met rubidium/cesium?

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2008 - 20:14

Rubidium weet ik niet, maar Cs is redelijk nasty: het kan door de Na/K-pomp de cel ingepompt worden, maar verstopt dan vervolgens de kaliumkanalen van binnenuit, en geeft dan dus vergelijkbare symptomen als hypokalemie. In hoge doses zorgt het ook voor ritmestoornissen zoals tachycardie.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 mei 2008 - 21:14

Lithiumintoxicatie
http://www.antenna.n...oxicatie_y.html

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 12:45

Ruben M. , het lithiumion heeft door de sterke hydratatie juist een grote effectieve ionstraal en is daardoor de minst beweeglijke van de alkali-ionen. Misschien verklaart dat de geringe invloed van Li+ op de membraanpolarisatieprocessen.
Het lithiumion is evengroot als het magnesiumion en zijn grootte wijkt ook niet veel af van die van het gehydrateerde calciumion. Misschien verklaart dat de interferentie van het lithium met de calcium ( en magnesium?) stofwisseling. Verder, bedankt voor je nuttige informatie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 14:30

hzeil, je merkt terecht op dat de effectieve straal van een gehydrateerd lithiumion groter is dan die van Na+/K+. Echter, bij mijn weten hebben de natrium- en kaliumkanalen (mijn fout, ik schreef Na-pomp ipv Na-kanaal) een zodanig smalle diameter dat de ionen worden ontdaan van hun watermantel en hoogstens in combinatie met ťťn watermolecuul het kanaal doorreizen. Deze kanalen krijgen vorm door een aantal aminozuren die met negatief geladen zijgroepen of carbonyl-O's interageren met passerende kationen (ter vervanging van de watermantel). De onderlinge afstand tussen deze aminozuren en de sterkte van de interactie met het kation in kwestie zijn criteria voor de selectiviteit van zo'n kanaal. Bij voldoende aanbod van kalium of natrium is de kans klein dat lithium door zo'n kanaal glipt (dit is immers energetisch ongunstig).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures