Springen naar inhoud

Massa spectrometrie

• Log in om te kunnen reageren

brakke007

brakke007

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 11:37

Dit is de eerste keer dat ik dit forum gebruik, dus als ik iets fout doe of zeg laat het dan gerust weten.

Voor examen hebben we 4 spectra gekregen (massa spectrum, IR spectrum, H-NMR en C-NMR). Hieruit moesten we het molecule waarover het ging identificeren. Ik heb mijn molecule gevonden: p-benzoquinone (ik ben hier zeker van dus hier moet je niet over twijfelen). Buiten het onbekende molecule vinden moeten we natuurlijk ook alle spectra uitleggen. Met het massaspectrum heb ik problemen, hier zijn de gegevens: moleculair ion 108 (sterke intensiteit), 80 en 82, base peak op 54, en dan nog een op 26. Ik snap niet goed hoe de fragmentatie werkt. Als iemand me hiermee kan helpen, zou dit zeer welkom zijn.

bram

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2008 - 11:46

Bedoel waar de massafragmenten precies uit bestaan? Want dat is niet moeilijk. Je hebt C, H en O in je molecuul. De massa´s van de fragmenten zijn eenduidig gernoeg om steeds maar één combinatie te kunnen vormen. Bijv. het verschil tussen 108 en 80 is 28; dit kan alleen maar een CO-molecuul zijn. Haal die CO van je molecuul af: het restant is fragment met massa 80.

Of bedoel je het precieze mechanisme van de fragmentering? In dat geval kan ik je niet helpen.

Veranderd door Marjanne, 03 mei 2008 - 11:46

brakke007

brakke007

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 12:27

De fragmenten kan ik zelf wel uitdokteren, het is het mechanisme dat ik zou moeten kunnen uitleggen. Ik weet dat er bij massaspectrometrie een elektron naar het molecule wordt geschoten zodat dat molecule een extra elektron afgeeft, en er een radicaal positief geladen ion ontstaat, en dat gaat verder ontbinden (dus fragmenten afstaan). Dus om mijn vraag iets specifieker te maken, hoe werkt dit in dit geval?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2008 - 15:24

Ionizatie vind vaak plaats op de plekken waar de elektronen dichtheid van het molecuul het hoogst is. Bij dit molecuul dus op de zuurstof atomen en in mindere mate op de dubbele binding. Daarna moet je gewoon een redelijke flow van de elektronen tekenen. De preciese mechanismen zijn niet onderzocht voor iedere compound.

brakke007

brakke007

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2008 - 21:24

Bedankt allebei voor jullie antwoorden,
ik snap dat het ongepaarde elektron met meer waarschijnlijkheid op zuurstof komt, en dat dat moleculair ion stabiel is door resonantie. Ik vrees enkel dat we iets meer gaan moeten zeggen dan: ok CO splitst af en C2H2 splitst af, kvrees dat we wel meer gaan moeten tekenen hoe dit komt maar blijkbaar is dit niet gekend.
toch bedankt

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2008 - 21:41

De 54 piek is trouwens te verklaren als je het molecuul in 2 gelijke delen opdeelt. Volgens mij is het nl ook mogelijk dat het molecuul tussen de carbonyl en het α-koolstof gesloopt wordt in iets dat op propenal lijkt: 3x12 + 16 + 2x1 = 54

Veranderd door FsWd, 06 mei 2008 - 21:42

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 01:52

Bedankt allebei voor jullie antwoorden,
ik snap dat het ongepaarde elektron met meer waarschijnlijkheid op zuurstof komt, en dat dat moleculair ion stabiel is door resonantie. Ik vrees enkel dat we iets meer gaan moeten zeggen dan: ok CO splitst af en C2H2 splitst af, kvrees dat we wel meer gaan moeten tekenen hoe dit komt maar blijkbaar is dit niet gekend.
toch bedankt

Ja je moet ook gaan tekenen. Maar je kunt gewoon bindingen op de homolytische en heterolytische manier verbreken en zo een molecuul laten vertrekken en de lading op het andere houden.

Als je er echt niet uitkomt dan wil ik er wel 1 voor je tekenen hoor ;)

Dit is de manier waarop je zoiets moet tekenen:

http://www.chemistry...ntanol_frag.gif

Veranderd door Napoleon1981, 07 mei 2008 - 01:55

brakke007

brakke007

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 13:27

we hebben zo al dingen moeten tekenen tijdens oefenzittingen, en zolang een molecule geen ring heeft lukt me dit wel. Maar in dit geval (p-benzoquinone) kom ik er niet zo goed uit, stel je maakt een radicaal van een van de vrije elektronparen op zuurstof, dan gaat je ring toch eerst opengaan (door zon heterolytische of homolytische splitsing). Khoop dat het nog altijd geldt dat je zoiets wilt tekenen, of mij ermee opweg zetten.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2008 - 20:06

Vergeet ook niet: Een massaspectrometer meet geen massa's, maar massa-ladingsverhoudingen (m/z)!

brakke007

brakke007

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 10:56

Ik heb het denk ik gevonden, maar zit met een probleempje. Op het forum kan je geen bijlages toevoegen of afbeeldingen vanuit word kopiëren, ik wil het jullie wel laten zien voor controle, maar kan dit dus niet. Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures