Springen naar inhoud

[scheikunde] cappilaire GC oef

• Log in om te kunnen reageren

ccc

ccc

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 12:39

Hey,

Ik weet niet hoe je verder moet berekenen? Kan iemand mij helpen??

Opgave:
Analyse van geneesmiddelen met capillaire GC
Aan 1 g van een preparaat dat methadon en code´ne bevat, wordt 200 mg cafe´ne toegevoegd en er wordt aangelengd tot 100 ml. Het chromatogram geeft piekhoogten van 5,7 cm, 5,0 cm en 2,4 cm (volgorde: cafe´ne, methadon en code´ne).

Een standaardoplossing bevat 100 mg van elk component aangelegd tot 100,0 ml; de piekhoogten in volgorde zijn 3,89 cm, 3,6 cm, 3,2 cm

Bepaal de conc van methadon en code´ne in het preparaat (%)?

opl:

voor de stand opl = 1000 ppm
fi = conc / ph
fi = 1000 ppm / 3,89 cm = 257 ppm / cm voor caff
fi voor meth = 27,8 ppm / cm
fi voor cod = 31,25 ppm / cm

Dan heb ik die fi * ph =

conc = fi * ph = 257 ppm/ cm * 5,7 cm = 1464,9 ppm voor caff
conc voor methadon = 139 ppm
conc voor cod = 75 ppm

Hoe moet je dan verder berekenen om de conc van methadon en code´ne in het preparaat te bepalen??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalendrion

Dalendrion

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 23:41

conc = fi * ph = 257 ppm/ cm * 5,7 cm = 1464,9 ppm voor caff
conc voor methadon = 139 ppm
conc voor cod = 75 ppm

Als dit geldt voor de monsteroplossing, dan kun je, na omrekenen, zien dat jouw uitgerekende concentratie Cafeine anders is dan de toegevoegde 200mg/100ml. Dit laat goed zien dat bij GC de gevoeligheid iedere keer zeer sterk kan veranderen. De rede hiervoor is dat je zulke kleine volumes injecteerd, dat deze zeer moeilijk te herhalen/reproduceren zijn.
Lichtpunt: je hebt niet alleen de gevoeligheid van cafeine in je referentiemonster bepaald, je hebt ook alle gegevens om deze zelfde gevoeligheid in het monster te bepalen. Met kruislings vermenigvuldigen, kun je de gevoeligheden van de andere stoffen ook doorrekenen.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

EDIT: Ik zeg wel dat de gevoeligheid verandert, maar dat is natuurlijk niet juist. De gevoeligheid verandert nauwelijks, maar je weet gewoon niet zeker hoeveel je injecteerd, dus ook niet hoe sterk je signaal zal zijn. Dit voor de juistheid.

Veranderd door Dalendrion, 04 mei 2008 - 23:44

ccc

ccc

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2008 - 20:22

Ik weet echt niet hoe je dat moet omrekenen?

Dalendrion

Dalendrion

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2008 - 07:14

Als je bv. twee keer zoveel volume injecteerd, zal de hoeveelheid Cafe´ne twee keer zo hoog worden. Dat geldt dus ook voor de hoeveelheid Code´ne en Male´ne. De piekhoogte is dus evenredig met de hoeveelheid ge´njecteerde stof.

Als je bv. hebt (ik heb hier wat getallen uit mijn mouw geschud):
Referentie:
fi(cafe´ne) = 245,4 ppm/cm
fi(male´ne) = 335,8 ppm/cm
fi(code´ne) = 376,2 ppm/cm

Monster:
fi(cafe´ne) = 334,5 ppm/cm
fi(male´ne) = ?
fi(code´ne) = ?

Nu kun je de factor uitrekenen waarmee de fi(cafe´ne) toeneemt (hier 1,36├Ś zo groot). Aangezien de hoeveelheid Male´ne en Code´ne met dezelfde factor toenemen, kun je die ook uitrekenen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures