[scheikunde] cappilaire GC oef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

[scheikunde] cappilaire GC oef

Hey,

Ik weet niet hoe je verder moet berekenen? Kan iemand mij helpen??

Opgave:

Analyse van geneesmiddelen met capillaire GC

Aan 1 g van een preparaat dat methadon en codeïne bevat, wordt 200 mg cafeïne toegevoegd en er wordt aangelengd tot 100 ml. Het chromatogram geeft piekhoogten van 5,7 cm, 5,0 cm en 2,4 cm (volgorde: cafeïne, methadon en codeïne).

Een standaardoplossing bevat 100 mg van elk component aangelegd tot 100,0 ml; de piekhoogten in volgorde zijn 3,89 cm, 3,6 cm, 3,2 cm

Bepaal de conc van methadon en codeïne in het preparaat (%)?

opl:

voor de stand opl = 1000 ppm

fi = conc / ph

fi = 1000 ppm / 3,89 cm = 257 ppm / cm voor caff

fi voor meth = 27,8 ppm / cm

fi voor cod = 31,25 ppm / cm

Dan heb ik die fi * ph =

conc = fi * ph = 257 ppm/ cm * 5,7 cm = 1464,9 ppm voor caff

conc voor methadon = 139 ppm

conc voor cod = 75 ppm

Hoe moet je dan verder berekenen om de conc van methadon en codeïne in het preparaat te bepalen??

Berichten: 7

Re: [scheikunde] cappilaire GC oef

ccc schreef:conc = fi * ph = 257 ppm/ cm * 5,7 cm = 1464,9 ppm voor caff

conc voor methadon = 139 ppm

conc voor cod = 75 ppm
Als dit geldt voor de monsteroplossing, dan kun je, na omrekenen, zien dat jouw uitgerekende concentratie Cafeine anders is dan de toegevoegde 200mg/100ml. Dit laat goed zien dat bij GC de gevoeligheid iedere keer zeer sterk kan veranderen. De rede hiervoor is dat je zulke kleine volumes injecteerd, dat deze zeer moeilijk te herhalen/reproduceren zijn.

Lichtpunt: je hebt niet alleen de gevoeligheid van cafeine in je referentiemonster bepaald, je hebt ook alle gegevens om deze zelfde gevoeligheid in het monster te bepalen. Met kruislings vermenigvuldigen, kun je de gevoeligheden van de andere stoffen ook doorrekenen.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

EDIT: Ik zeg wel dat de gevoeligheid verandert, maar dat is natuurlijk niet juist. De gevoeligheid verandert nauwelijks, maar je weet gewoon niet zeker hoeveel je injecteerd, dus ook niet hoe sterk je signaal zal zijn. Dit voor de juistheid.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] cappilaire GC oef

Ik weet echt niet hoe je dat moet omrekenen?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] cappilaire GC oef

Als je bv. twee keer zoveel volume injecteerd, zal de hoeveelheid Cafeïne twee keer zo hoog worden. Dat geldt dus ook voor de hoeveelheid Codeïne en Maleïne. De piekhoogte is dus evenredig met de hoeveelheid geïnjecteerde stof.

Als je bv. hebt (ik heb hier wat getallen uit mijn mouw geschud):

Referentie:

fi(cafeïne) = 245,4 ppm/cm

fi(maleïne) = 335,8 ppm/cm

fi(codeïne) = 376,2 ppm/cm

Monster:

fi(cafeïne) = 334,5 ppm/cm

fi(maleïne) = ?

fi(codeïne) = ?

Nu kun je de factor uitrekenen waarmee de fi(cafeïne) toeneemt (hier 1,36× zo groot). Aangezien de hoeveelheid Maleïne en Codeïne met dezelfde factor toenemen, kun je die ook uitrekenen.

Reageer