[scheikunde] Concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[scheikunde] Concentratie

Hallo, kan iemand mij helpen met vraag 17? (http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk1207iex.pdf) ik snap namelijk niet waarom je die 0,0192 om moet rekenen naar die ml.

Ik weet dat 0,0192 per liter is... maar je haalt toch een beetje van die oplossing uit bijvoorbeeld een literbak... maar dan blijft de concentratie toch hetzelfde?

(want als je bij cola een glas inschenkt wordt dit toch ook niet lichter van kleur)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Concentratie

0,0192 ? per liter

plaats hier maar de vraag, dat is duidelijker
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concentratie

Bij zo"n bepaling werd 200 mL afvalwater gebruikt. Voor de titratie was 7,82 mL

van een 0,0192 M zilvernitraatoplossing nodig.

Bereken hoeveel mg CN- het onderzochte afvalwater per liter bevatte.

Ag+ + 2 CN- --> Ag(CN)2-

Je kunt in deze vraag of met mmol/ml werken en dan hoef je niets om te rekenen, of je zet die 0,0192 mol/l eerst om in mol/ml. Die kun je niet rechtstreeks omrekenen naar ml door alleen maar te delen door 1000 omdat je geen aantal molair hebt om mee te delen en dus de mol niet kunt wegstrepen.

En de berekening is overigens nogal simpel:

0,0192 M * 7,82 ml = 0,150 mmol Ag+

Dit komt overeen met 0,150 * 2 = 0,300 mmol cyanide (zie reactievgl)

0,300 mmol * 26 g/mol = 7,81 mg cyanide per 200 ml, dus 39,0 mg / l cyanide

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Concentratie

tnx ik vat t al... de concentratie blijft hetzelfde maar mol wordt minder netzoals de hoeveelheid vloeistof ... duh

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concentratie

tnx ik vat t al... de concentratie blijft hetzelfde maar mol wordt minder netzoals de hoeveelheid vloeistof ... duh
Inderdaad, als er verder geen vloeistof wordt afgevoerd dmv verdamping of toegevoegd zoals kraanwater, dan damp je niet in of verdun je niet en blijft de concentratie gelijk. Anders wordt het ook lastig rekenen :P

Het antwoord had je toch hopelijk wel goed he? Afbeelding

Reageer