Thermische degradatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Thermische degradatie

Hallo

Ik ben op zoek naar iemand die mij de werking kan geven van thermische degradatie van een benzeenring (onder invloed van laserlicht)

Kan iemand de thermische degradatie van een chloorverbinding uitleggen? Wordt hierdoor een zwarte kluer verkregen?

Berichten: 2.399

Re: Thermische degradatie

Broere schreef: Hallo

Ik ben op zoek naar iemand die mij de werking kan geven van thermische degradatie van een benzeenring (onder invloed van laserlicht)

Kan iemand de thermische degradatie van een chloorverbinding uitleggen? Wordt hierdoor een zwarte kluer verkregen?
Wat versta je onder thermische degradatie? Als je maar genoeg energie toe blijft voeren kom je uiteindelijk uit op de elementen dus koolstof en waterstof.

Berichten: 1.379

Re: Thermische degradatie

Ik denk dat je het woord degradatie wel kunt vervangen door ontleding. Ik herinner mij dat je bijvoorbeeld benzeen kunt nitreren bij 500oC. met salpeterzuur zonder dat de benzeenring kapot gaat. Ik heb mij dan ook wel eens afgevraagd of de aromatische benzeenring de grootste thermische bestendigheid heeft van alle organische verbindingen. Of zijn het toch de verzadigde alkanen die de grootste thermische kraakbestendigheid bezitten?

Hier staat tegenover het gemak waarmee je de benzeenring kapot kunt maken bij lage temperatuur door additie van ozon ( O3), gevolgd door hydrolyse tot aldehyden.

Zijn het in beide gevallen de pi-electronen die de aromatische zesring zowel sterk als kwetsbaar kunnen maken?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 448

Re: Thermische degradatie

hzeil schreef: Ik denk dat je het woord degradatie wel kunt vervangen door ontleding. Ik herinner mij dat je bijvoorbeeld benzeen kunt nitreren bij 500oC. met salpeterzuur zonder dat de benzeenring kapot gaat. Ik heb mij dan ook wel eens afgevraagd of de aromatische benzeenring de grootste thermische bestendigheid heeft van alle organische verbindingen. Of zijn het toch de verzadigde alkanen die de grootste thermische kraakbestendigheid bezitten?

Hier staat tegenover het gemak waarmee je de benzeenring kapot kunt maken bij lage temperatuur door additie van ozon ( O3), gevolgd door hydrolyse tot aldehyden.

Zijn het in beide gevallen de pi-electronen die de aromatische zesring zowel sterk als kwetsbaar kunnen maken?
Als je koolstof nanotubes ook als organische verbindingen bekijkt dan hebben zij een grotere thermische bestendigheid dan benzeen aangezien ze in vacuüm temperaturen van 2800°C en in lucht 750°C kunnen verdragen. Ik vraag me af wat de thermische bestendigheid is van M5.

Reageer