Fluorescentie ferrocenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Fluorescentie ferrocenen

Goedenavond,

Morgen ga ik aan de slag met het acyleren van ferroceen. Voor dit experiment moet er een HPLC-methode opgezet worden. In principe zijn de geacyleerde derivaten te detecteren middels UV-detectie bij 254 nm.

Daar fluorescentie-detectie over het algemeen gevoeliger is vroeg ik mij af of ferroceen-verbindingen middels een fluorescentie detectie waar te nemen zijn.

Zelf vermoed ik, gezien het aromatische karakter van het molecuul, dat dit geen probleem behoeft te zijn. Echter heb ik geen geschikte excitatie- en emissiegolflengtes kunnen vinden op het net.

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen hierover,

Alvast bedankt!

Berichten: 4

Re: Fluorescentie ferrocenen

Niemand of dit late uur? (vroege uur mag ook morgen.. :P )

Berichten: 2.399

Re: Fluorescentie ferrocenen

Ik denk niet dat deze verbindingen fluoriserend zijn. Ze zijn niet star genoeg. Verder is het detecteren bij een synthese nooit een probleem aangezien je hardstikke geconcentreerd bezig bent. Ik denk dat je zelfs een factor 1000 ofzo zult moeten verdunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorescentie ferrocenen

The fluorescence yield is reported to be essentially zero [R. E. Bozak, "Photochemistry in the metallocenes," in Advances in Photochemistry} editor = {J. N. Pitts, Jr. and G. S. Hammond and W. A. Noyes, Jr., 8, (New York), 227-244, 1971].


Bron: zie hier.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer