Proportionele band en P-actie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 774

Proportionele band en P-actie

Wat is precies de proportionele band en wat is het verschil met de P-actie?

Ik heb nl een regelaar, en als ik de waarde verklein bv van 100 naar 50, reageert de regelaar sneller. Spreek ik dan over de proportionele band of over de P-actie?

bedankt!

Berichten: 552

Re: Proportionele band en P-actie

P-actie? Daar heb ik nog niet van gehoord, wat is dat juist?

P-regeling ken ik wel, dat is die proportionele regeling. Je hebt dan nog uitbreiding, nl. PI, PD en PID regeling, I=integratie en D=differentiatie.

P-band is misschien de bandbreedte waarover de P-regeling actief is, denk ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proportionele band en P-actie

Proportionele Band (PB): De ingangsvariatie van de regelaar (delta Y) waarbij deze volledig uitstuurt. Uitgedrukt in procenten van het meetgebied. PB=100/Kr

Kr is hierbij de versterkingsfactor van de proportionele regeling van de PID-regelaar

Kr ofwel P-actie dus

http://nl.wikipedia.org/wiki/PID-regelaar

Berichten: 774

Re: Proportionele band en P-actie

Ja, maar is er een verschil tussen Proportionele band en P-actie? Zoja, op welke manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Proportionele band en P-actie

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>wegens gebrek aan chemie verplaatst naar chillout</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 552

Re: Proportionele band en P-actie

FsWd schreef: Proportionele Band (PB): De ingangsvariatie van de regelaar (delta Y) waarbij deze volledig uitstuurt. Uitgedrukt in procenten van het meetgebied. PB=100/Kr

Kr is hierbij de versterkingsfactor van de proportionele regeling van de PID-regelaar

Kr ofwel P-actie dus

http://nl.wikipedia.org/wiki/PID-regelaar
wel, zoals ik dus zei: P-band is de bandbreedte waarover de P-regeling actief is.

Berichten: 774

Re: Proportionele band en P-actie

wegens gebrek aan chemie verplaatst naar chillout
Weet je wel waarover we bezig zijn? Dit heeft zeker en vast met chemie te maken !

Berichten: 552

Re: Proportionele band en P-actie

groot gelijk. Misschien is het gepast om een onderdeel van het forum te wijden aan de technische kanten van de chemie, zoals dit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Proportionele band en P-actie

rappen-eddy schreef:
wegens gebrek aan chemie verplaatst naar chillout
Weet je wel waarover we bezig zijn? Dit heeft zeker en vast met chemie te maken !
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Ik mis ook de chemische natuur van dit topic, maar blijkbaar mis ik een stuk kennis over dit onderwerp 8-)

Ik zal hem bij het team rapporteren (ik had overigens graag gezien dat je dat zelf had gedaan met de knop Afbeelding dan offtopic te gaan, maar dat terzijde).

Totnogtoe laat ik hem hier even staan.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 111

Re: Proportionele band en P-actie

Weet je wel waarover we bezig zijn? Dit heeft zeker en vast met chemie te maken !
Dit is zeker een stukje procestechniek. Het gaat alleen meer richting de meet- en regeltechniek dan de chemie.

De engelse wikipedia laat op een goede manier met plaatjes zien wat er gebeurt als je verschillende variabelen van een PID regelaar stuk voor stuk verandert: http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controlle...oportional_term

Berichten: 552

Re: Proportionele band en P-actie

wel, vooral mensen die procestechnologie of ingenieur in chemie doen, hebben veel te maken met dit soort zaken. Het is van groot belang om kennis te hebben van de meet- en regeltechniek, elektrotechniek, thermodynamica, machineleer en dit te koppelen met de "echte" chemie. Misschien niet relevant voor dit forum, maar een onderdeel van dit forum wijden aan procestechniek zou niet misstaan. :)

Berichten: 131

Re: Proportionele band en P-actie

Inderdaad ;)

Berichten: 131

Re: Proportionele band en P-actie

Die P-band is inderdaad zoiets als een bandbreedte waarover je kan regelen. Als je bv je regelaar instelt op 12mA waardoor je klep normaal gezien op 50% komt te staan, maar de klep fluctueert ? Dan is je P-band te klein. Een kleine P-band kan dienst doen voor bv een aan-uit regeling. Bij een buffervat gebruik je beter een grote P-band.

Die P actie ... het nadeel aan een zuivere proportionele regeling is dat er altijd een afwijking ( doorschot ) is, de integrator neemt deze fout weg. De D-actie is om veranderingen te voorspellen, voor een feed-forward regeling . Daarom de PID regelaar dus

In ieder geval, hetgene jij moet kennen ( ik dacht dat je in je 3de jaar proceschemie zit ? ) is vooral wat de definities zijn en een korte inhoud. Als je het echt allemaal wat beter wil begrijpen, het meet en regel gebeuren, wel dan heb je Laplace transformaties nodig. Maar dit zal je volgend jaar als je verderstudeert zeer aangenaam vinden :P

Berichten: 552

Re: Proportionele band en P-actie

Aan-uitregeling is in feite een limietgeval van de P-regeling. Bij aan of uit heb je slechts twee mogelijkheden: de P-band is eigenlijk nul, want slechts bij 1 waarde wordt er geregeld. De bijhorende versterkingsfactor is dan ook gelijk aan oneindig.

Reageer