[scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Ik ben bezig met een PO voor scheikunde over het verwijderen van rode wijnvlekken. Hiervoor heb ik verschillende stoffen geprobeerd, maar zelf begrijp ik niet precies wat voor reacties hebben opgetreden. Over de volgende situaties die zijn opgetreden heb ik vragen:

1. Wij hebben uitgeprobeerd of ethanol hielp de vlek doen verwijderen. Dit is afwisselend wel en niet gelukt. We hebben de proef drie keer uitgevoerd. De ene keer lichter de andere keer niks of zelfs donkerder. Voor het verwijderen van de vlek zei iemand bij wijnlaboratorium meron:

"Ethanol fungeert denk ik als oplosmiddel. De kleurstof wordt door de ethanol verdund en verspreid over het doekje. De ethanol verdampt en een minder intense kleuring blijft achter."

Maar hoe kan het dat een andere keer de vlek helemaal niet is verwijderd? Weet iemand hier wat voor een reactie heeft opgetreden toen de vlek is verwijderd?

2. Een ander experiment was sulfiet erbij doen. Dit hielp uitstekend! De vlek is tot 2 keer toe helemaal verwijderd! Ik begrijp alleen niet wat er precies is gebeurd. Dezelfde persoon van meron zei:

"Dit zijn de anthocyanen. Anthocyanen zijn de kleurstoffen in blauwe druiven. Een veel voorkomend anthocyaan in wijn is bv. malvine. Wanneer een anthocyaan met sulfiet wordt gemengd bij een hoge pH wordt de anthocyaan kleurloos."

Toch begrijp ik niet precies wat voor een reactie dit is.

3. Een laatste situatie: bruisend water hielp. Hoe kan dit?

Ik hoop dat er iemand is die de situaties wel begrijpt en mij kan uitleggen wat er is gebeurd. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Anthocyanen zijn bekend om hun intense rood tot blauwe kleuren, maar ook vanwege hun hoge reactiviteit. Met name veranderingen in pH en redoxtoestand kunnen ervoor zorgen dat de anthocyanen afgebroken worden of reageren tot bijv. kleurloze producten. Wat is sulfiet voor stofje, en wat bereik je met bruisend water beter wat je met gewoon water niet lukt?

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

In bruisend water zit ook koolzuur, wat zorgt voor de bubbeltjes. Maar zelf begrijp ik ook niet waarom dit beter heeft geholpen dan gewoon water. Wij hebben het zout Na2SO3 over de wijnvlek heen gegooid, sulfiet is een ion. Het is ook een bestanddeel van rode wijn zelf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Sulfiet is een additief in de overwegend goedkopere wijnen. duurdere wijnen zouden geen sulfiet moeten bezitten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Ik heb nog een vraag:

Welk verband is er tussen oplosbaarheid en ph? Van sommige stoffen kan ik namelijk niet een exacte ph waarde vinden. Wel over de invloed van andere ph-waarden op deze stoffen. Van de volgende stoffen zoek ik een pH: ethanol, sulfiet, methanol, aceton en spiritus. Of hebben jullie misschien een goede site met ph-waarden.

Dit heeft namelijk ook allemaal te maken met mijn scheikunde PO over rode wijnvlekken verwijderen.

Dank jullie wel! :D

Berichten: 541

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Je zou het gewoon kunnen testen door een ph meting uit te voeren. Sulfiet kun je geen ph van geven aangezien dit geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Van geen enkele organische verbinding (spiritus is een mengsel) kun je een pKa vinden in water, aangezien in water OH- altijd de sterkste base is (pKa van 14), elke sterkere base die je in water kiept jat meteen een proton van een watermolecuul zodat je weer hydroxide overhoudt.

Je zult sowieso niet van deze stoffen een pH kunnen vinden aangezien je ze in een protisch oplosmiddel dient op te lossen, het is nl dat spanningsverschil dat een pH meter meet.

Van sulfiet is juist wel een pKa te vinden, en die is dan van het evenwicht:

Ka = [H+]*[SO32-]/[HSO3-] en die is 6,2 * 10-8.

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

heel erg bedankt voor het bericht over sulfiet en ph!

In mijn (eerste) probleem had ik een vraag over ethanol en het verdwijnen van rode wijnvlekken. Ik heb de proef nog een keer uitgeprobeerd en weet nu zeker dat ethanol de vlek niet verwijderd. Deze vraag komt dus te vervallen. Afbeelding

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Ik zit toch nog met een paar reacties waarbij de rode wijnvlek voor een groot deel werd verlicht, maar waarvan ik niet begrijp hoe dit kan:

Wij hadden in ons experiment gekeken of spiritus een rode wijnvlek doet verwijderen. De vlekken werden idd wat lichter en kregen een lila tint, ik denk dat dit laatste komt vanwege de blauwe kleurstof. Vervolgens onderzochten wij welk bestanddeel verantwoordelijk is voor het oplichten van de vlek; methanol, aceton of een combinatie van die twee. Zowel methanol en aceton kunnen een rode wijnvlek niet verwijderen, maar een combinatie van deze twee wel! Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Ook melk en bruisend water hebben heel erg geholpen, maar hier weet ik geen raad mee.

Is er iemand die het wel begrijpt?

Alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Melk is simpel, De eiwitten (voornamelijk Caseïne) binden met de kleurstoffen waardoor die worden afgevoerd.

verder bruisend water zal waarscheinlijk een reactie geven tussen koolzuur en je kleurstoffen. dan een reactie die van evenwicht vershuift naar een kleurloze component in je afbeelding.

waar bestaat spiritus uit? niet aceton.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Ik dacht eerst ook dat het met koolzuur te maken had, maar juist zuren maken de kleur intenser, dat veroorzaaekt juist de rode kleur. Ik dacht dat het misschien aan het onstnappen van CO2 ligt, misschien zijn de kleurstoffen eerst opgelost en onsnappen ze daarna. Zou dat kunnen?

Spiritus bestaat uit ethanol, water, methanol, aceton en pyridine. Water en ethanol hebben we ook al geprobeerd, en dat zorgt niet voor de verlichting van de vlek. Pyridine is een geurstof en was niet te testen. Daarom bleef methanol en aceton over om te proberen en de combinatie van deze twee heeft idd geholpen, maar ik kan zelf niet verklaren waarom.

Misschien iemand nog ideeën? :-k

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

waterstofcarbonaat of waterstofbicarbonaat zijn instabile zuren echter natriumbicarbonaat is een basische stof dat als bakpoeder wordt gebruikt.

Dit zuur kan eigenlijk 2 kanten op. Daardoor zou het kunnen werken.

voor je methanol en aceton heb ik geen idee. Grootmoeders mannier was altijd laten weken in jenever en dan de wasmashine in. Maar dan zal je eerder naar ethanol moeten kijken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Mijn leraar heeft mij het volgende uitgelegd toen ik naar hem toe ging met de vraag over de reactie tussen bruisend water en rode wijn:

De volgende reactie treedt op:

CO2 + H2O <=> HCO3- + H+

Deze eindproducten kunnen weer reageren tot H2CO3

Hierdoor zouden H+ protonen worden ontrekken uit de zure omgeving.

Het evenwicht ligt naar links, aangezien rode wijn behoorlijk zuur is (pH = +/- 3)

Mijn vraag is nu:

Het kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen en heb vermeld, maar hoe kan het dat er H+ protonen worden ontrokken als dit een reactieproduct is?

Toen mijn leraar het mij uitlegde begreep ik het, dus ik denk dat ik een beredenatiefout heb gemaakt.

Nog een vraag: Het evenwicht ligt toch naar links aangezien CO2 ontsnapt uit de oplossing?

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg is om een antwoord te geven,

Alvast bedankt! Afbeelding

Berichten: 497

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

Iris B schreef: Mijn leraar heeft mij het volgende uitgelegd toen ik naar hem toe ging met de vraag over de reactie tussen bruisend water en rode wijn:

De volgende reactie treedt op:

CO2 + H2O <=> HCO3- + H+

Deze eindproducten kunnen weer reageren tot H2CO3

Hierdoor zouden H+ protonen worden ontrekken uit de zure omgeving.

Het evenwicht ligt naar links, aangezien rode wijn behoorlijk zuur is (pH = +/- 3)
Grappig dat je leraar overtuigd lijkt van het feit dat je zuren in wijn kan neutraliseren met koolzuur.

Bruisend water is licht zuur en bevat geen overmaat waterstofcarbonaat.

Deze uitleg snijdt dus geen hout.

De uitleg zou wel gelden als je een natrium(waterstof)carbonaatoplossing op de vlek zou doen.

Ik zou zeggen, probeer het eens.

Re: [scheikunde] rode wijnvlekken verwijderen

In rode wijn bevindt zich natrium. Maar kan dit eigenlijk wel? Wordt daar niet natriumionen mee bedoeld?

Als dat zo is, geef ik de volgende verkalring:

Wanneer bruisend water aan rode wijn wordt toegevoegd, kan er Natriumwaterstofcarbonaat worden gevormd. Aangezien deze licht basich is en wijn sterk zuur is, denk ik dat natriumwaterstofcarbonaat H+ protonen heeft onttrokken aan de rode wijn. Dit heeft de kleur doen oplichten.

Er kan ook natriumcarbonaat zijn gevormd:

wikipedia:

'Als zout met een zwakke base, namelijk CO32-, reageert natriumcarbonaat met sterkere zuren onder vorming van kooldioxide, dat als gas ontsnapt.'

Dit is wel het geval bij bruisend water denk ik. :-k

Zijn deze verklaringen allebei juist? Treden deze reacties allebei op?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer