[scheikunde] Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[scheikunde] Reactievergelijking

Hallo,

In mijn examenbundel scheikunde vroeg men naar een reactievergelijkving van de reactie tussen TiO2+ (aq) en H2O (l) waarbij TiO2 ontstaat. Het TiO2+ is ontstaan na een behandeling met een zuur.

TiO2+ (aq) + H2O (l) --> TiO2 + ...

Je houdt dan twee H-atomen over. Nou is mijn vraag, hoe weet ik of er nou H2 (g) ontstaat of 2 H+? Mag je omdat het eerst behandeld is met een zuur concluderen dat er 2 H+ ontstaat?

Ik heb wel vaker problemen met dit soort vragen, dus dat ik atomen overhoud en niet weet in welke vorm ik ze in de reactievergelijking moet zetten.

Bij voorbaat dank. :)

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Als je dit zou schrijven:

TiO2+ + H2O --> TiO2 + H2

Dan zie je dat er in het linker lid een lading +2 staat en in het rechter lid staat geen lading, dat is niet mogelijk.

Als je schrijft:

TiO2+ + H2O --> TiO2 + 2H+

Dan kloppen de ladingen wel en dus is dat de correcte oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Kwa vergelijking klopt hij, maar ik vraag me af.
Het TiO2+ is ontstaan na een behandeling met een zuur.
het titaan(II)oxide ion is ontstaan door een zuur. nu gooi je er water bij waardoor het reageert tot titaan(IV)oxide en 2 waterstof ionen. Waardoor je weer een zuur hebt. Reageert dat zuur dan niet met titaan(IV)oxide?

Verder is volgens mij titaan(II)oxide niet tot nouwelijks oplosbaar in water en op een paar oxides na (die reageren tot OH-) doen ze niet veel.

dit is voor mij lang geleden maar ik zie enkele haken en ogen aan de reactie. Al kan ik makkelijk fout zitten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 33

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

ArcherBarry schreef: Kwa vergelijking klopt hij, maar ik vraag me af.
Het TiO2+ is ontstaan na een behandeling met een zuur.
het titaan(II)oxide ion is ontstaan door een zuur. nu gooi je er water bij waardoor het reageert tot titaan(IV)oxide en 2 waterstof ionen. Waardoor je weer een zuur hebt. Reageert dat zuur dan niet met titaan(IV)oxide?

Verder is volgens mij titaan(II)oxide niet tot nouwelijks oplosbaar in water en op een paar oxides na (die reageren tot OH-) doen ze niet veel.

dit is voor mij lang geleden maar ik zie enkele haken en ogen aan de reactie. Al kan ik makkelijk fout zitten.
Het kan ook zijn dat ik de opgave niet helemaal goed citeer. Maar dat ladingsverschil zal het inderdaad zijn. Stom foutje. Afbeelding

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Als je titaan(IV)zouten (oxide, chloride) een tijdje laat trekken in geconcentreerd (zwavel)zuur ontstaat met een zeer exotherme reactie het titanyl-ion TiO2+. Ti4+ komt door zijn hoge lading/straalverhouding liever niet los voor. Naarmate de pH vervolgens verhoogd wordt, ontstaan uit het titanylion de hydrolyseproducten TiO(OH)+ en TiO(OH)2.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Bedankt voor je uitleg Ruben, maar een geconcentreerde zuuroplossing zal je volgens mij niet krijgen met bovenstaande reactie.

Met jou reactie ruben zit je al snel aan een +35% zuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

ArcherBarry, dat begrijp ik even niet. De vraagsteller geeft toch zelf aan dat het titanylion (waarin titanium ook 4+ is, van titaan(II)zouten is hier nooit sprake) verkregen is door een behandeling met geconcentreerd zuur?

@Bas: je vroeg je ook nog af hoe je nu ziet of er H+ of H2 ontstaat. Kijk hiervoor naar de lading van Ti voor en na de pijl. Zowel in het titanylion als in TiO2 hebben we te maken met Ti4+. Er vindt dus geen elektronenoverdracht plaats. Daardoor ontstaat geen H2 uit H2O maar H+.

Iets anders zou het zijn wanneer je zuiver Ti metaal in water gooit. Dan ontstaat ook TiO2, maar nu wel onder vorming van H2! Je titanium wordt namelijk geoxideerd, en je water wordt gereduceerd tot waterstofgas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

mijn fout, keek verkeerd
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer