ohmse potentiaal en concentratiepolarisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

ohmse potentiaal en concentratiepolarisatie

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes ivm elketrochemie:

in mijn cursus staat er dat bij een galvanische cel, de gegenereerde stroom afhangt van de celweerstand en dat de cel een ohmse potentiaal ontwikkelt. En die ohmse potentiaal zorgt ervoor dat de celpotentiaal bij nulstroom verminderd.

Kan iemand mij utleggen want ik snap er helemaal niets van?

En weet iemand wat concentratiepolarisatie is, of polarisatieverschijnselen en welke invloed die hebben op de stroom?

Alvast heel erg bedankt!

Lene

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ohmse potentiaal en concentratiepolarisatie

Je kunt een echte chemische cel eigenlijk zien als een ideale spanningsbron in serie met een ohmse weerstand. Als je een stroom laat lopen, dan gaat er een spanning staan over die weerstand. Daardoor neemt de totale spanning over het geheel af.

Helpt dat?

Dit is in de praktijk ook bij batterijen die je in de winkel koopt het geval. Sommige batterijen hebben een heel lage interne weerstand. Zulke batterijen kunnen heel hoge stromen leveren zonder dat de spanning inzakt. Andere batterijen zijn daar minder geschikt voor, maar gaan bijvoorbeeld langer mee.

Als je de cel wilt gebruiken om een meting van concentraties te doen, en dus precies de spanning van de cel wilt bepalen, moet je dat om deze reden doen zonder dat er een stroom loopt. Zelfs een heel klein stroompje dat een normale voltmeter gebruikt kan de zaak al verstoren, omdat bij het soort cellen wat we in een lab gebruiken de interne weerstand veel groter is dan bij een commerciële batterij.

edit: typo

Berichten: 1.379

Re: ohmse potentiaal en concentratiepolarisatie

De celweerstand, die rwwh beschrijft, veroorzaakt bij stroomdoorgang dus een tegenspanning die van de oorspronkelijke EMK moet worden afgetrokken. We noemen dit effect weerstandspolarisatie.

Daarnaast is er nog de concentratiepolarisatie, veroorzaakt door de veranderingen in de concentraties van de reagerende stoffen in de buurt van beide electroden. Dit is de moeilijkste van de drie polarisatievormen want hij wordt niet door een weerstand beschreven maar door een RC-transmissielijn, ook wel Warburgimpedantie genoemd.

De derde polarisatievorm is van reaktiekinetische aard en bestaat ook weer uit weerstanden, die omgekeerd evenredig zijn met de reaktiesnelheidskonstanten. De overspanningen die nodig zijn om beide electrochemische reakties te laten verlopen manifesteren zich hier als een stukje celweerstand.

Deze drie polarisatievormen samen veroorzaken dus de potentiaalverlaging van een batterij bij stroomdoorgang. Je kunt ook zeggen dat alle drie de polarisatievormen samen de stroomdoorgang proberen tegen te werken. Actie veroorzaakt reaktie. Maar ze zijn wel verschillend van aard.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer