Springen naar inhoud

[scheikunde] ph-waarden

• Log in om te kunnen reageren

salsacorine

salsacorine

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 20:51

Hallo,

Ik heb voor mijn PO een aantal eigenschappen nodig voor bepaalde stoffen. Ik moet weten of de volgende stoffen een ph-waarde hebben :ethanol, sulfiet, glycerol, methanol, aceton en spiritus. Ik zou ook graag willen weten of spiritus een basische of zure oplossing is. Ik hoop dat iemand kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3329 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2008 - 22:31

Hallo,

Ik heb voor mijn PO een aantal eigenschappen nodig voor bepaalde stoffen. Ik moet weten of de volgende stoffen een ph-waarde hebben :ethanol, sulfiet, glycerol, methanol, aceton en spiritus. Ik zou ook graag willen weten of spiritus een basische of zure oplossing is. Ik hoop dat iemand kan helpen.

Je moet even goed kijken wat voor stoffen het zijn. Spiritus is een oplossing van ~15% methanol en ~60% ethanol, ~15% water en wat blauwe kleurstof.

wil je pH weten kan je de chemiekaarten of wikipedia er bij pakken. Verder is pH vaak afhankelijk van de concentratie.

Veranderd door ArcherBarry, 10 mei 2008 - 23:20

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 22:39

Hallo,

pH is een waarde die gerelateerd is tot het aantal H3O+ ionen, dit is dus in waterige omstandigheden.

Ik denk dat je opzoek bent naar het begrip pKa.

Slimmertje_CF

Slimmertje_CF

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 17:57

Als je wel opzoek bent naar de pH, en je weet de concentraties:
Dan kun je alvolgt de PH berekenen, met de concentratie zoals Napoleon1981 al zei:

Ph = -(log[H3O+]) - Log, vindt je terug op je rekenmachine!

Veranderd door Slimmertje, 18 mei 2008 - 17:57

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures