Springen naar inhoud

Zwembadwater

• Log in om te kunnen reageren

eslala70

eslala70

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 21:40

Hallo, ik zit met een probleempje, ik heb een zwembad met 3500 liter water erin. Ik heb er 3 chloorpillen in gegooit (indd. lastige omschrijving op de verpakking) nu na 4 dagen word het water troebel en geel en dat terwijl de filterpomp veel staat te draaien. Moet er nu meer chloor in of heb ik iets over het hoofd gezien [KOUD] Ik ben niet van plan om elke week 6 uur bezig te zijn om dat bad weer vol te gooien met water. Wie weet wat ik moet doen? mvg Esmeralda

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 22:53

Was het water al geel voordat je de chloor erbij deed?

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2008 - 01:15

Waar is het zwembad gelegen, staan er iets van bomen in de buurt?

Dit een idee:
http://www.tuinfo.nl...igenzwembad.htm

Probleem: Zwartbruin, bruin, troebel water

Oorzaak: IJzer in water (bron- of grondwater gebruikt?)

Oplossing: pH-waarde meten/corrigeren, shockchlorering toepassen, continue filteren

Veranderd door Jurn, 11 mei 2008 - 01:17

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

eslala70

eslala70

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2008 - 11:13

Nee er staan geen bomen in de buurt en het water was helder voor ik er chloor indeed. Nu hoor ik net van iemand die doet er elke dag nieuwe chloor bij 8-[ lijkt me een beetje overdreven, toch? Hij staat wel in de volle zon, zou dat het zijn?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3334 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 mei 2008 - 11:24

Elke dag een beetje chloor er bij is niet overdreven.

Chloortabletten voor desinfectiewater in de levensmiddelenwereld gaat er 1 tablet op 10 liter water. Hoewel je die concentratie niet nodig heb voor een zwembad (tenzij je van binnen en buiten helemaal bacterie schoon wilt worden).

Gelig troebel kan duiden op een vorm algen, vooral wanneer het zwembad op de volle zon en on afgedekt staat.
Ververs het water, gooi er 4 tabletten in en daarna elke dag 1 tablet in en de pH op 7,05-7,50 houden.

Dat zal volgens mij wel kunnen werken, al weet ik niet precies wat voor tabletten jij hebt.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2008 - 11:37

Misschien vind je hier de oplossing: klik

maar er zijn nog meer weblocaties met info als je googelt op ¬īzwembad chloor troebel geel¬ī.

eslala70

eslala70

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2008 - 20:44

Ik heb er wat extra chloorpillen ingedaan en het is indd. al een stuk verbeterd, dank jullie voor de hulp [J] , groetjes van Esmeralda

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2008 - 08:22

Als ik van jou was, zou ik een testkitje kopen: daar kan je snel uit opmaken of het chloorgehalte in orde is ťn ineens de pH controleren.
Dit is een testkitje met kleurreacties, te verkrijgen in elke betere zwembadwinkel.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2008 - 08:55

Is er nu eigenlijk een maximum concentratie voor natriumdichloorisocyanuraat in zwembad water? En heeft NaOCl nu net hetzelfde effect zonder het tegenhouden van zijn fotolyse?

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2008 - 11:51

Zou het chloor misschien de eventueel metalen delen van de filterpomp aangetast hebben?
Het zal wel niet, maar je omschrijving doet me denken aan complexen als Fe(H2O)63+ / FeCl4- die ontstaan door oxidatie van ijzer door chloor.

eslala70

eslala70

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2008 - 14:06

Voor zover ik weet is dit een kunstof pomp, in zovere, waar het water mee in contact komt is van kunstof. Ik moet zeggen dat nadat ik er weer nieuwe chloorpillen in gegooit heb het al een stuk beter gaat. Ik moet wel zeker 2x daags de pomp verschonen, die is toch elke x weer helemaal grijs van het vuil. In ieder geval bedankt voor de tip :idea: door jullie ben ik al een stuk wijzer geworden. gr. Esmeralda

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures