[scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Hallo,

In het figuur wat ik heb gezet op deze website bevinden zich anthocyanen, stoffen die zorgen voor de rode kleur in wijn. Ik zie dat er protonenoverdracht plaatsvindt, maar vindt er ook een redoxreactie plaats? Volgens mij zijn het zuur-base reacties maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Alvast bedankt!

Iris Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Nope, daar is geen enkele redox aan de gang, alleen maar additie van protonen en soms water.

Re: [scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Hartstikke bedankt!

Ik heb alleen nog een klein vraagje: wat is de vertaling van de termen, de namen van de stoffen die er in het engels bij staan? Woorden als addition, compound, pigments en cation weet ik wel. Alleen de andere paar woordjes niet.

:) Iris

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Welke woorden snap je dan niet, want de meeste woorden die ik nu nog zie staan zijn kleuren of de namen van een stof
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Re: [scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Wat zijn de betekenissen van flavene, 'Quinoidal base'? wat betekent 'base' hier? Bedoelen ze een base? Of staat het ergens anders voor? En kan ik Flavylium gwoon letterlijk overnemen omdat het een stof is? En geldt hetzelfde voor Chalcone? En wat is een carbinol preudobase (vertaling)? Het kan inderdaad zijn dat de meeste gewoon stofnamen zijn, maar dan zou ik graag de Nederlandse vertaling daarvan willen.

alvast bedankt!

Iris ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Flavene = flavenoïde. Het gaat hier dus om een stoftype. Je kan nog een scala spul aan die R1 en R2 hangen, maar het weergegeven centrale systeem is dus een flavenoïde.

Quinodale base geeft volgens mij aan dat er met dubbele bindingen gespeeld gaat worden om ergens een lading te kunnen planten waar in dit geval het proton aan of afgaat. Je ziet een carbonyl veranderen naar een hydroxide en op een heel andere plaats een + lading ontstaan.

Flavilium betekent gewoon dat het molecuul een cation is geworden, analoog aan ammonium.

Chalcone is een stofnaam

Pseudobase is letterlijk een nepbase, al zie ik niet zo gauw in wat er nu basisch aan is. Napoleon of Dr. Quico...help?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] anthocyanen en rodoxreactie?

Een pseudobase is een labiele, elektroneutrale vorm van een stof die ontstaat door nucleofiele aanval van hydroxide op de C van een quinolinium- of pyryliumverbinding of vergelijkbare structuur (iminium etc.). Je krijgt dan een HO-CH2-N- of HO-CH2-O- groep, die door waterverlies weer kan dissociëren tot het iminium etc. Omdat streven naar behoud of herstel van conjugatie een belangrijke rol speelt in dit gedrag, zien we pseudobasevorming vaak bij uitgebreide ringsystemen.

Carbinol wil niets anders zeggen dan -CH2-OH.

Reageer