[scheikunde] RDX

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] RDX

Hallo,

Ik ben momenteel bezig aan een Praktische Opdracht over explosieven. Ik weet echter niet of mijn vraag is toegestaan. Zo niet, mag dit onderwerp gesloten worden.

Ik zou graag de reactievergelijking willen weten van de volgende stof die ontploft:

(CH2-N-NO2)3 (RDX)

Ik heb het op internet niet kunnen vinden, echter heb ik wel de reactievergelijking gevonden om de stof te produceren, maar die zal ik wel niet mogen posten :)

Alvast bedankt :)

Groet,

Robin

Berichten: 364

Re: [scheikunde] RDX

uiteindelijk wordt alle koolsstof CO2, waterstof H2O en N wordt stikstof.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] RDX

EDIT: Laat maar, opgelost :)

Bedankt voor je reactie Robin!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] RDX

Ik zit alleen met een probleempje nu, ik krijg

C3H6N6O6 -> H2O + CO2 + N2 + O2

met geen mogelijkheid kloppend. Doe ik iets verkeerd? Moet ik het laten verbranden met zuurstof uit de lucht? Dan is het namelijk geen hele explosieve reactie meer 8-[

Berichten: 365

Re: [scheikunde] RDX

is een explosie niet het gevolg van een extreem snelle exotherme reactie van de stof met zuurstof?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] RDX

Ja, maar die zuurstof zit meestal ingebouwd in het molecuul.. Daar is zuurstof in de lucht, niet nodig.

Glyceryltrinitraat (nitroglycerine) bijvoorbeeld:

4 C3H5N3O9 → 12 CO2 + 10 H2O + 6 N2 + O2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] RDX

Dit type explosieven heet een zuurstofdeficiet te hebben. Bij de detonatie is er onvoldoende zuurstof om alles volledig te verbranden. Er zal maar weinig kooldioxide ontstaan maar meer koolmonoxide of koolstof.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] RDX

Dit type explosieven heet een zuurstofdeficiet te hebben. Bij de detonatie is er onvoldoende zuurstof om alles volledig te verbranden. Er zal maar weinig kooldioxide ontstaan maar meer koolmonoxide of koolstof.
Heel erg bedankt, daar heb ik veel aan. :)

Berichten: 183

Re: [scheikunde] RDX

RDX, geen simpele synthese. Ik heb daar eens een poster over gemaakt met 3 reactiemechanismen op, maar samen met 2 proffen staan op zien en niemand begreep wat daar allemaal gebeurde :P .

Berichten: 6

Re: [scheikunde] RDX

Gelukkig maar, we willen niet dat iedereen het zomaar kan maken toch :P

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] RDX

Gelukkig maar, we willen niet dat iedereen het zomaar kan maken toch  :P
Dat het reactiemechanisme complex is betekent niet dat het moeilijk te maken is. Je hebt voor het maken van RDX geen academische opleiding nodig, iedere chemiehobbyïst kan het.

Berichten: 149

Re: [scheikunde] RDX

Robin123 schreef:Gelukkig maar, we willen niet dat iedereen het zomaar kan maken toch :P
Dat het reactiemechanisme complex is betekent niet dat het moeilijk te maken is. Je hebt voor het maken van RDX geen academische opleiding nodig, iedere chemiehobbyïst kan het.
Voor alle hobby chemisten out there:

dit is geen uitdaging! ;)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] RDX

Een hobby chemist maakt geen RDX, en zeker niet in grotere hoeveelheden. Alleen k3wls doen dat :cry:

Berichten: 73

Re: [scheikunde] RDX

Er zijn ook serieuze hobbyisten die zich hier wel mee bezig houden... ;)

Bovendien heb je +90% salpeterzuur nodig, dus dit is geen optie voor iemand die snel even iets knallends wil maken.

Reageer