rol van afgeleid zout bij buffer?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

rol van afgeleid zout bij buffer?

Op school leerden we over buffers en bij de verklaring kwam er niets meer terug over welke rol het afgeleid zout speelt? Toen ik om uitleg vroeg wist mijn leerkrachte het ook niet echt. Dus dan vraag ik het hier maar even. :P

Is dit louter om het evenwicht een beetje extra te verschuiven naar de kant waar bufferwerking nodig is?

Alvast bedankt :)

Berichten: 552

Re: rol van afgeleid zout bij buffer?

wat bedoel je met afgeleid zout?

Berichten: 281

Re: rol van afgeleid zout bij buffer?

Ik denk dat hij bedoelt de conjugerende base van het zuur. Bij bijvoorbeeld HAc (azijnzuur) wordt dat dan Ac-. In dit geval kan natiumacetaat (NaAc) gebruikt worden om een buffer te maken. Natriumacetaat is dus het 'afgeleide' zout.

Doel van dit zout is om de H+ (of eigenlijk H3O+) te neutraliseren in de buffer. Daar waar de H+ van het azijnzuur de OH- neutraliseert. Op deze manier houdt een buffer een redelijk constante pH waarde.

Berichten: 2.337

Re: rol van afgeleid zout bij buffer?

Ah ok zodat het zuur uit de buffer zelf niet al te veel de pH zou veranderen?

Bedankt. :)

Berichten: 552

Re: rol van afgeleid zout bij buffer?

volgens mij moet je dat zout toevoegen opdat je een buffer zou krijgen. De verhouding van de concentraties aan zwak zuur/geconjugeerde base moet immers tussen 1/10 en 10/1 liggen. Enkel dat zwak zuur alleen, dissocieert immers bijna niet, zou dus niet voldoen. Daarom wordt de geconjugeerde base dus toegevoegd onder de vorm van een zout.

Berichten: 2.337

Re: rol van afgeleid zout bij buffer?

Ah nu snap ik het volledig. :P

Mijn leerkracht gaat terug iets bijleren deze week. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: rol van afgeleid zout bij buffer?

Een getallenvoorbeeldje:

als je 0,5 M zuur hebt en 0,01 M geconj. base en je gooit hier 0,005 M van een willekeurig zuur bij, dan reageert dat zuur met 0,005 M van de hoeveelheid base die je hebt. Hierdoor halveert je breuk [Z-]/[HZ]! De daaropvolgende dissociatie van HZ die nodig is om het evenwicht te herstellen heeft grote gevolgen voor de pH.

Als echter [HZ] ≈ [Z-] (bijv. allebei 0,5 M) en je voegt 0,005 M van een willekeurig zuur toe, dan zal [Z-] - x ≈ [HZ] + x; je breuk verandert nauwelijks, er zal amper extra HZ dissociëren en de pH verandert dus ook niet echt.

Reageer