[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] pH berekenen

hallo

Hoe bereken je de pH van een 1,2 molair ijzer(III)chloride oplossing?

ik heb een stukje van de uitwerking, ook al weet ik niet of die helemaal goed is.. daar snap ik ook al niks van:

FeCl3-->Fe3++3Cl-

Fe(H2O)63++H2O-->Fe(OH(H2O)52++H3O+

deze stap snap ik dus niet..

de volgende stappen snap ik wel denk ik:

1,2 0 0 begin

-x +x +x reactie

1,2-x x x evenwicht

dan zet je dit in de evenwichtsconstante, die je glijkstelt aan 6 x 10-3

dan krijg je dus x2/(1,2-x)=6 x 10-3

dan kom je volgens mij uit op x, dus de concentratie van H3O+, van 8,13 x 10-2

en dus een pH van 1,09

deze laatste stappen snap ik wel.. maar de eerste 2 helemaal niet.. en als ik die niet kan toepassen houdt de rest ook op.

alvast bedankt voor uw hulp!

Berichten: 552

Re: [scheikunde] pH berekenen

die eerste twee stappen zijn gewoon de optredende reactievergelijkingen. Het is zo dat een ijzer(III) ion vrije d-orbitalen ter beschikking heeft die bezet kunnen worden door de vrije elektronenparen van een watermolecule. Dit verschijnsel is complexvorming. Water treedt dus op als ligand (elektronenpaardonor) en het ijzer(III)ion is elektronenpaaracceptor.

Door deze complexvorming verzwakt de elektronendichtheid tussen het H atoom en het O atoom van de watermolecule, waardoor protonen afgesplitst worden => medium verzuurt

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH berekenen

poeh, die woorden heb ik nog nooit gezien.

ik snap wel dat dat de optredende reactievergelijkingen zijn.. maar hoe kom ik eraan..

want je kan ook een voorbeel hebben van bijvoorbeeld natriumsulfiet. dit los je op en doe je H2O bij en dan onstaat de OH- vanzelf.

dit is dan een voorbeeld van een base.. maar zo'n soort vergelijkingen zijn bekend bij me en die hebben we ook vaak gehad..

nu viel me deze vraag heel erg op en hier kom ik dan ook niet uit omdat de manieren erg verschillen.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] pH berekenen

complexvorming is een bekend en goed bestudeerd begrip in de chemie. Vraag er eens naar aan je leerkracht ofzo als je er meer wilt over weten. De essentie heb ik al verteld.

Reageer