Roest

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Roest

Hallo ik het enkele vragen over roest;

Klopt dit: water ligt op ijzer --> ijzerionen mengen met water --> zuurstofionen mengen ook met water tot oh- ---> oh reageert met ijzerionen tot fe(oh)3

want ik lees heel veel andere molecuulformules voor roest (dus geen Fe(OH)3

hoe maak ik deze reactie af (en moet ik voor fosforzuur H+ nemen of gewoon h3po4)?

fosforzuur + roest

H3PO4 + Fe(OH)3 --->

Berichten: 278

Re: Roest

Naar mijn idee is roest: Fe2O3

Zie ook wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_%28metaal%29

Berichten: 6

Re: Roest

Hey,

Ik denk dat roesten een redoxreactie is, die volgens mij zo verloopt:

Het ijzer gaat dus eigenlijk niet in oplossing, maar wordt wel geoxideert tot ijzer(2+).

De vrijgekomen elektronen gaan het opgeloste zuurstof aan de rand van de waterdruppel reduceren, en gaat ook het water reduceren tot OH-.

Deze OH- ionen gaan reageren met de ijzer(2+) ionen tot Fe(OH)2

Fe(OH)2 gaat dan reageren met het zuurstof tot Fe2O3, en deze formule zou dan roest zijn.

Groetjes. :)

Berichten: 5

Re: Roest

dit klopt magi007

Hey,

Ik denk dat roesten een redoxreactie is, die volgens mij zo verloopt:

Het ijzer gaat dus eigenlijk niet in oplossing, maar wordt wel geoxideert tot ijzer(2+).

De vrijgekomen elektronen gaan het opgeloste zuurstof aan de rand van de waterdruppel reduceren, en gaat ook het water reduceren tot OH-.

Deze OH- ionen gaan reageren met de ijzer(2+) ionen tot Fe(OH)2

vervolgens reageert de ijzer(II)oxide verder met zuurstof tot Fe2O3.2H2O. dus een ijzer(III)oxidedihydraat dat is roest. reactievergelijking is:

4Fe(OH)2 + O2 --> 2 Fe2O3.2H2O

Berichten: 1.379

Re: Roest

Ik ben het helemaal eens met magi007. Het gaat hier om een proefje dat je gemakkelijk thuis kunt uitvoeren. Als je op ijzer een druppel hard water plaatst en langzaam laat indrogen krijg je een cirkelvormig gekleurd corrosiebeeld door de pH gradient binnen de druppel.

Aan de omtrek een witte ring van kalk, daar binnen een bruine ring van gehydrateerd

Fe(III)-oxyde en tenslotte in het centrum een beetje aanetsing van het ijzer. Onder een mikroskoop zie je het het beste.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: Roest

hzeil wat is tot slot dan roest? die aanetsing komt door dat Fe moleculen in het ijzer loslaten door de redoxreactie. Dat ijzer zijn elektronen afstaat en zo een ion wordt, Fe2+. En hoe kan er opeens kalk ontstaan. in ijzer zit geen calcium of te wel calcium-ionen.... Misschien bedoel je iets anders met die kalk?

Btw magie007, over die fosforzuur is alleen om de reactie sneller te laten verlopen. Dus dat het sneller gaat roesten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Roest

Hij zegt toch duidelijk HARD water :)

Berichten: 364

Re: Roest

jijhoudt schreef:

Btw magie007, over die fosforzuur is alleen om de reactie sneller te laten verlopen. Dus dat het sneller gaat roesten.
ik dacht dat fosfaationen het roesten juist tegengingen omdat ze een ijzerfosfaatcomplex vormen...het fosfatatieproces wordt dit genoemd, juist met doel ijzer te passiveren

Roesten gaat allesins sneller naarmate meer ionen zijn opgelost omdatde geleidbaarheid van het medium dan verhoogt en redoxreacties een stuk sneller dorgaan..

Berichten: 6

Re: Roest

Hey,

Zou de reactie dan niet zijn:

H3PO4 + Fe(OH)3 -> 3 H2O + FePO4

Dus dan zou fosforzuur de redoxreactie juist tegengaan, omdat de ijzer(3+) ionen sneller reageren met het fosforzuur, dan met de hydroxide-ionen.

Groetjes

Berichten: 23

Re: Roest

Maar als het Fe(III) was geweest was er dan wel Fe(OH)3 uitgekomen wat dan vervolgens nog een keer met water reageert?

Berichten: 6

Re: Roest

Hey,

Ik denk dat er bij de oxidatie van Fe ook Fe(3+) kan gevormd worden, want ijzer-ionen kunnen zowel 2-waardig als 3-waardig positief zijn.

Berichten: 5

Re: Roest

met die fosforzuur, dan zorgen de protonen of te wel de H(+) ionen ervoor dat de reactie versnelt wordt, dus als katalysator. En roest is Fe2O3.2H2O check nogmaals de reactie vergelijking die ik eerder heb gegeven.

Maar goed we blijven maar discusiëren.

Reageer