Alternatieve nitratie mogelijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Alternatieve nitratie mogelijk?

Hoi,

Ik ben op school bezig met een project en heb tot nu toe al een molecuul gesynthetiseerd doormiddel van een voorschrift.

Nu wou ik een nitratie uitvoeren op dat molecuul maar ik had er geen voorschrift van dus ik heb er zelf 1 bedacht.

Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik mijn stof 2x heb verkoold en dus is mislukt.

Zo heb ik hem uitgevoerd > alleen is hij dan verkoold :P

Afbeelding

Mijn vraag is kan ik de nitratie ook uitvoeren met een ander sterk zuur (conc. zoutzuur?) of de nitratie op een andere manier uitvoeren waardoor wordt voorkomen dat mijn molecuul uiteenvalt?

Alvast bedankt

Berichten: 364

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

met zoutzuur lukt dat niet lijkt me, dan vorm je NOCl, een zeer krachtige oxidator die je molecuul wellicht nog meer in stukken scheurt

verderlijkt het of je wat explosieven wilt maken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

Je kunt vrij mild nitreren met NO2BF4 in een organisch oplosmiddel zoals DME. Dit kun je zelfs bij zeer lage temperatuur doen (-80 °C bijvoorbeeld). Ik heb hier zelf goede ervaringen mee.

Hiernaast kan het in bepaalde gevallen ook met bepaalde nitraatzouten op dragers, maar daar zou ik de details van na moeten zoeken.

Berichten: 38

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

bedankt > daar kom ik een stuk verder mee.

En mijn molecuul is niet explosief. Dat zijn moleculen met een azo-verbinding; R-N=N-R

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

Ik vond het ook meer porfirine-achtige strukturen.

Berichten: 497

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

Sorry, Robin,

Maar bij het woord "nitreren" gelijk te denken aan "kewle" explosieve praktijken van het niveau croftybom, vind ik bijna van hetzelfde kaliber als 90% van de bevolking die van angst doodvalt bij het woord "scheikunde", of "chemicalieen": een overhaaste generalisatie, die duidt op een gebrek aan kennis van zaken.

Ik ben geneigd te geloven dat Trowa weet waarover hij het heeft, dat hij waarschijnlijk studeert en absoluut niets malefides van plan is.

Berichten: 3.145

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

Ik ben het wel eens met phj, ik kan me niet voorstellen dat een k3wl een stof als

Afbeelding

in huis heeft en ook nog eens ethylacetaat als oplosmiddel gebruikt. Die flikkert gewoon een hoop salpeterzuur, zwavelzuur en glycerol bij elkaar in een jampot en zet het op een lopen als het wel heel erg veel rode wolken begint af te geven :lol:

Berichten: 2.399

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

in huis heeft en ook nog eens ethylacetaat als oplosmiddel gebruikt. Die flikkert gewoon een hoop salpeterzuur, zwavelzuur en glycerol bij elkaar in een jampot en zet het op een lopen als het wel heel erg veel rode wolken begint af te geven :lol:
LOL

Ik vind de manier van DrQuico eleganter, maar ik heb proteines wel genitreerd met tetranitromethaan en peroxinitriet. Dit gaf een bak zijproducten maargoed zoals ik al zei probeer de manier van DrQuico eerst dan kun je altijd nog met deze methode aan de slag.

Berichten: 364

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

phj schreef: Sorry, Robin,

Maar bij het woord "nitreren" gelijk te denken aan "kewle" explosieve praktijken van het niveau croftybom, vind ik bijna van hetzelfde kaliber als 90% van de bevolking die van angst doodvalt bij het woord "scheikunde", of "chemicalieen": een overhaaste generalisatie, die duidt op een gebrek aan kennis van zaken.

Ik ben geneigd te geloven dat Trowa weet waarover hij het heeft, dat hij waarschijnlijk studeert en absoluut niets malefides van plan is.
ja je hebt wel gelijk,, organische stoffen met veel nitrogroepen doen me gewoon aan explosieven denken, ik kan er niet aan doen :)

en met dat ze hier altijd zo "streng" zijn rond deze context...verder vind ik High explosives niet te vergelijken met crofty bommen

Berichten: 38

Re: Alternatieve nitratie mogelijk?

Ik vind de manier van DrQuico eleganter, maar ik heb proteines wel genitreerd met tetranitromethaan en peroxinitriet.


Ik heb uiteindelijk niet te beschikking tot nitronium tetrafluorboraat (NO2BF4 op school dus die optie toch niet gebruiken. :cry:

Of zou een nitratie ook kunnen werken met alleen tetranitromethaan?

Reageer