[scheikunde] glycerol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] glycerol

Hallo,

Voor mijn scheikunde PO zoek ik informatie over glycerol.

Mijn leraar vertelde dat glycerol H+jes afstaat. Weet iemand misschien hoe dit precies werkt? Alvast bedankt :)

Corine

Berichten: 223

Re: [scheikunde] glycerol

weet je de molecuulformule of structuur van glycerol al? :P

Re: [scheikunde] glycerol

De molecuul formule van glycerol is C3H5(H)3. http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerine, ook voor structuurformule.

Onze (Iris B en c van h) vraag is eerder: Hoe kan het dat een wijnvlek op katoen een bruinige kleur krijgt wanneer wij er glycerol op deden? Wij weten dat het te maken heeft met H+protonen maar weten niet wat daarmee gebeurt. (Of glycerol H+-en opneemt of afstaat weten wij niet).

Dank jullie wel,

namens Iris B en c van h :D

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] glycerol

Met wat fantasie zou je glycerol een zuur kunnen noemen, dus het staat H+ ionen af. Maar ik denk niet dat het optreedt als een zuur in deze reactie, hiervoor is het veel te zwak.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] glycerol

Hey,

Zou het niet kunnen dat de alcohol uit de wijn reageert met het glycerine?

Dan zou er water moeten gevormd worden en een ether?

Groetjes

Re: [scheikunde] glycerol

Een bestanddeel van rode wijn is glycerine, en glycerine is een drievoudig alcohol. Er zijn verschillende soorten alcoholen aanwezig in rode wijn: Ethanol, Butanol, Isomethylalcohol. Verder heb ik gelezen dat glycerol de zuurgraad in wijn verminderd. Als je kijkt in het figuur dat ik heb geplaatst onder mijn topic 'anthocyanen en redoxreactie' is zichtbaar dat de zuurgraad van invloed is op de kleurvertoning van de anthocyanen. Maar als glycerol een zwak zuur is, hoe kan het dan de zuurgraad verminderen?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] glycerol

Wat was de pH en hoeveel glycerol heb je toegevoegd aan welke hoeveelheid oplossing? Als je azijn hebt en je voegt er een bak glycerol aan toe, dan verdun je het en zal de pH omhoog gaan.

Alcoholen zijn zwakke zuren, heeeeeeellllll zwak (pKa ~15).

Berichten: 243

Re: [scheikunde] glycerol

Op wikipedia las ik dat glycerol ook functioneert als suikervervanger, het heeft een suikersmaakgehalte van 60% vergeleken met sucrose. Misschien dat doordat het drankje zoeter smaakt je het zure niet meer zo proeft (net zoals bij cola)? :D

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] glycerol

Glycerol is niet zuur in water, je hebt een oplossing met een pH van 14-15 nodig wil glycerol als zuur gaan fungeren. Daarom denk ik dus dat het niks met protonen te maken heeft. Ik snap het experiment ook niet zo goed? Wat was de hypothese?

Berichten: 448

Re: [scheikunde] glycerol

magi007 schreef: Hey,

Zou het niet kunnen dat de alcohol uit de wijn reageert met het glycerine?

Dan zou er water moeten gevormd worden en een ether?

Groetjes
Een ether maken uit 2 alcoholen door dehydratatie vraagt hoge temperaturen en een sterk zuur milieu.
Wine oxidation appears to include the formation of hydroxyl radical (OH), an exceptionally reactive and thus nonselective compound that might be involved in the production of important aldehydes and ketones. This experiment examined the OH oxidation of glycerol, a major wine constituent, and thus a likely target of such oxidation, in model wine, generated by hydrogen peroxide and iron catalysis. The oxidation products generated were analyzed as their hydrazones using LC-DAD/MS. Glyceraldehyde and dihydroxyacetone were the main compounds identified, both of which were also observed in naturally aged and OH-oxidized wines. As anticipated, the presence of ethanol in the model wine did not preclude the formation of these compounds. Additionally, when a young red wine was treated with these oxidation derivatives, a noteworthy increase in color was observed, most likely due to the formation of novel anthocyanin-based structures.
Bron: http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/j.../jf053036p.html
Op wikipedia las ik dat glycerol ook functioneert als suikervervanger, het heeft een suikersmaakgehalte van 60% vergeleken met sucrose. Misschien dat doordat het drankje zoeter smaakt je het zure niet meer zo proeft (net zoals bij cola)?  :D
Je moet eens een beetje glycerine proeven. Het heeft echt een aparte smaak. Ik zou het omschrijven als droog zoet. Glycerine bevat wel meer calorieën dan suiker (27 Kcal/koffielepel) daardoor is het niet echt geschikt als zoetstof.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] glycerol

Ik vermoede ook al een oxidatieve omzetting, maargoed dan ben ik nog benieuwd naar wat nou het nut was van dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] glycerol

Je zegt zelf al dat de kleur van anthocyanen pH-gevoelig is. In water heerst een bepaalde pH-waarde en dus hebben die anthocyanen een bepaalde kleur.

Nu dep je de vlek met glycerine (glycerol). Het medium waarin die anthocyanen zich bevinden wordt ineens anders: van een waterig milieu naar een glycerine-milieu.

Wat denk je dat er met de pH gebeurt door die glycerine? Als je nog van een pH-waarde in die glycerine kunt spreken... Denk je niet dat dus de kleur van die anthocyanen verandert?

Reageer