[scheikunde] monogesubstitueerd alkeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 77

[scheikunde] monogesubstitueerd alkeen

Hallo,

Ik heb al overal gezocht, maar kan nergens een goed antwoord vinden op mijn vraag. Wanneer je een monogesubstitueerd alkeen hebt, moet er dan altijd een C en 3H-atomen op staan? Of kan het ook zijn dat er bijvoorbeeld ook een Br en 3H-atomen op de C-atomen van de dubbele binding staan? Waarschijnlijk een heel simpele vraag, maar ik wil het even zeker weten.

Alvast bedankt!

Berichten: 541

Re: [scheikunde] monogesubstitueerd alkeen

Een C atoom kan 4 bindingen aangaan als deze C al een dubbele binding aangaat met een ander C zijn er nog meer 2 verbindingen over. Dus bijvoorbeeld 2H maar het kan ook een andere dubbele binding zijn of een Cl en een Br.

Het makkelijkste alkeen is

H2C=CH2

een ander

H3C-CH2-CH=CH-CH3

Zoals je ziet heeft elke C 4 verbindingen

Nog eentje dan

H3C-CCl2-CH=C=CBr2

Berichten: 77

Re: [scheikunde] monogesubstitueerd alkeen

Dat snap ik, maar als je b.v. het volgende molecuul hebt Br-HC=CH2 is dit dan net als C-HC=CH2 monogesubstitueerd. Of mag je alleen monogesubstitueerd gebruiken als er een C wordt aangebonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] monogesubstitueerd alkeen

"monogesubstitueerd" betekent net iets anders als je het over een alkaan hebt, dan wanneer je het over een alkeen hebt.

Bij een monogesubstitueerd alkaan is één H-atoom vervangen is door iets anders (bijv. een halogeenatoom of een zijtak).

Als men het heeft over een monogesubstitueerd alkeen wordt doorgaans een monogesubstitueerde dubbele band bedoeld: één H-atoom dat vastzit aan de dubbele binding is vervangen door iets anders (en dat mag ook hier best een halogeenatoom zijn). Substituenten die aan de dubbele binding vastzitten zijn namelijk in eerste instantie bepalend voor de stabiliteit/reactiviteit van een dubbele band.

Berichten: 77

Re: [scheikunde] monogesubstitueerd alkeen

erg bedankt:)!

Reageer