Springen naar inhoud

2 methodes testen

• Log in om te kunnen reageren

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 11:23

Hallo,

Voor een onderzoek moet een test uitvoeren met 2 verschillende methode.

Methode A en Methode B. Beide moeten in duplo uitgevoerd worden

Resultaten methode A

1ste meeting - 2de meeting
1 - 1
2 - 2
3 - 3
4 - 4

Gemiddelde = X - X
Standaard deviatie = X - X

Resultaten methode B

1ste meeting - 2de meeting
1 - 1
2 - 2
3 - 3
4 - 4

Gemiddelde = X - X
Standaard deviatie = X - X

Vragen:
Hoe weet je of er een verschil is tussen methode A en B?
Hoe weet je dat de duplo's kloppen? Waar moet je naar kijken, wat mag het verschil max. zijn?

Hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb weinig statistiek gehad.

Alvast bedankt

Veranderd door Maaij, 15 mei 2008 - 11:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gadget

gadget

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 11:54

dit doe je aan de hand van een gepaarde t-toets. die staat vast wel ergens op internet.

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 13:54

De gepaarde T-toets gebruikt je dus om te kijken of er een significante verschil tussen beide methoden zijn?

Hoe zit het met de duplo's? Hoe weet ik dat het goede duplo's zijn?

gadget

gadget

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 14:19

Hier kun je gewoon de t-toets voor gebruiken.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 14:28

De gepaarde T-toets gebruikt je dus om te kijken of er een significante verschil tussen beide methoden zijn?

Dat hangt af van de eisen die jij aan een duplo stelt. Voor sommigen is 10% afwijking niet veel en in andere gevallen is het onacceptabel.

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 14:30

Ok bedankt.

Als ik het dus goed begrijp:
Vergelijking tussen methode A en B doe je met een gepaarde t toets. Vergelijking tussen 2 duplo's gebruikt je ook de gepaarde t toets.

Weet je misschien ook hoe het zit als je methode A en B gaat vergelijken? Moet je dan beide duplo's dan eerst middelen etc.?

Thanks

Veranderd door Maaij, 15 mei 2008 - 14:35

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 14:33

Dat hangt af van de eisen die jij aan een duplo stelt. Voor sommigen is 10% afwijking niet veel en in andere gevallen is het onacceptabel.

Er is dus geen standaard methode om dit uit te rekenen?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2008 - 17:19

Er is wel een standaardmethode om dit uit te rekenen, maar het hangt af van de eis die je zelf stelt aan de duplo¬īs. Dat verschilt van analyse tot analyse (of methode tot methode).

Voor een bepaling van de massa van een blok hout vind ik 1 % duplo-afwijking al veel te veel. Voor de bepaling van het gehalte aan metalen in grond vind ik 5 % duplo-afwijking al heel netjes.

Maaij

Maaij

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2008 - 17:38

Ok duidelijk. Zal eerst maar eens kijken wat redelijk is :)

Nu nog de vraag wat te doen met de duplo's als je methode A met B gaat vergelijken. Duplo's eerst middelen (gemiddelde, standaarddeviatie etc) en dan t-toets?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 15 mei 2008 - 19:40

Analyse-it, heeft een 30 dagen free trial.
Een simpel statistisch pakket voor niet te complexe datasets en door er mee te spelen kun je de effecten van de verschillende dataset bewerkingen goed zien

http://www.analyse-i...CFQ9pQgodmm-Inw

*_gast_Haitel_*

• Gast

Geplaatst op 21 mei 2008 - 23:49

Ik gebruik liever The Unscrambler. Deels omdat dit dť software is om alle testen mee uit te voeren, en deels omdat ik de licentie gratis heb gekregen van mijn professor, Kim Esbensen aan de Ślborg Universitet Esbjerg, Denemarken.
Ook een handig boek trouwens: Multivariate Data Analysis: in Practice (Kim Esbensen)

Veranderd door Haitel, 21 mei 2008 - 23:50

faber_CF

faber_CF

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2008 - 07:57

De Unscrambler zou ik niet adviseren als het pakket voor statistische analyses. Vrijwel alles dat met statistiek te maken heeft, is slecht of aantoonbaar onjuist geimplementeerd in dat pakket. Voor een voorbeeld kun je een presentatie downloaden van mijn website:

http://www.chemometr.....0DSK 2008.pdf

Daarbij gaat het om de standard error in een voorspelling die met een factor 3 wordt onderschat (dia 16), als gevolg van een foutieve afleiding. Je kunt je voorstellen wat dat voor gevolgen heeft voor detectiegrens etc. Op dia 24 zie je de onderzoekers waarmee ik samenwerk op dit gebied. Die komen van een 7-tal universiteiten.

Op dia 23 leg ik uit dat dat dit te maken heeft met het "not-invented-here syndroom". Het boek van Kim Esbensen is illustratief in de zin van het disproportionele aantal zelf-referenties. Ga je in manuals kijken van andere commerciele sofwtare, dan vind je vaak hetzelfde beeld. Vaak, niet altijd. Maar bij de Unscrambler is het wel heel sterk.

Groet,

Klaas Faber

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures