vieze handen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 840

vieze handen?


Berichten: 3.145

Re: vieze handen?

Tja... wat je nu in landen als India en China ziet, dat had je hier 40 jaar geleden. Als kind waste ik mijn haar met shampoo waar een procent formaldehyde in zat. Dat ontsmette zo lekker goed en maakte het haar mooi stevig en vol. Tegenwoordig heeft formaldehyde een doodshoofd als waarschuwingsteken (carcinogeen).

Toen ik 18 was (begin jaren '80) kocht ik tetra bij de eerste de beste drogist. Het werd uit een grote 2,5 liter fles overgeschonken in een klein flesje van 250 ml en als er iets aan de buitenkant van de fles langs liep, dan verdampte dat wel, geen probleem. Ideaal om je handen mee te reinigen na het schilderen en bij verfresten. Tetra was de ideale verfverwijderaar. Kijk nu eens naar de MSDS van tetra.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. India moet deze ontwikkeling nog doormaken en over een jaar of 20, 30 zullen ze daar ook wel meer besef hebben van de risico's van dit soort produkten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vieze handen?

In Frankrijk kun je nog steeds mercurochroom (die knalrode vloeistof) kopen als ontsmettingsmiddel bij wondjes. In NL is dit al jaren uit de handel.

Maar ja, Frankrijk loopt kennelijk maar 10 jaar achter op dat gebied. ;)

Overigens: mercurochroom bevat wel kwik, maar geen chroom.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vieze handen?

Overigens: mercurochroom bevat wel kwik, maar geen chroom.
Ja, en wat net zo gek is: een monochroom en zelfs een polychroom beeld hoeft ook geen chroom te bevatten....

Berichten: 318

Re: vieze handen?

Zal dat gechroom niet te maken hebben met "chromatografie" of een woord in die zin.. ik bedoel dat polychromeren slaat op veel kleuren gebruiken, en monochroom dan maar 1 (of een eenzijdige) kleur is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vieze handen?

Chromos stamt uit het Grieks en betekent ´kleur´.

Chromatografie (´chromos´ en ´grafein´) betekent letterlijk kleurschrijven.

Overigens is het element chroom of chromium ook naar ´kleur´ vernoemd toen het net was ontdekt, vanwege de vele mooi gekleurde verbindingen die ermee konden worden gemaakt.

Zelfs chroom in chromosoom, las ik net in de DvD, heeft met kleur te maken. Een chromosoom is een drager van erfelijk materiaal die gemakkelijk kleurstof opneemt.

Uiteindelijk hebben dus alle chromen, hoe zou het ook anders kunnen, met elkaar te maken.

Reageer