Goud uit een koffiefilter krijgen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

Goud uit een koffiefilter krijgen

Hallo, dit is mijn eerste post hier dus even een inleidend verhaaltje.

Ik heb een heleboel printplaten thuis liggen waar op de contacten goud zit. Nu heb ik een

vriend die zich bezighoudt met het smeden van messen e.d. en die leek het wel eens leuk

om te kijken of hij iets van goud kan maken, geen mes, maar een ring of iets.

Dus besloot ik om het goud van die printplaten af te gaan halen, eerst natuurlijk naief

met een stanleymesje de contacten afkrabben, maar drie uur en 1 printplaat later besloot ik

dat dat niet de manier was... :oops:

Toen even op internet rondgekeken, maar daar kon ik niets vinden en uiteindelijk maar de binas

erbij gepakt, die ik slim genoeg nog achtergehouden had van het voortgezet onderwijs.

Eerst dacht ik aan het oplossen van de printplaat, maar dat bleek nogal lastig, daar zou ik cyanide

en dat soort fijne stofjes voor moeten gebruiken. Dus toen maar eens gekeken in de redox tabel of

ik het goud niet op kon lossen. Dat bleek te kunnen, als ik het goud in een zuur milieu met waterstofperoxide en chloride-ionen in aanraking zou brengen zou het tetrachloroaureaat (AuCl4-) vormen. Dus ik even snel een testje gedaan of dit zou werken, ik had nog een flesje waterstofperoxide liggen, daar wat schoonmaakazijn bij gedaan, beetje zout toegevoegd voor de chloride (ik weet dat ik beter zoutzuur zou kunnen gebruiken, omdat dat en het zuur en de chloride heeft, maar dat had ik even niet bij de hand) en hopla het goud erin. Een uurtje later zag ik een blauwe kleur ontstaan in het water en de contacten werden duidelijk kleiner. :lol:

De blauwe kleur is denk ik ontstaan door een van de andere metalen die in die contacten zitten, maar dat weet ik niet zeker, iemand een idee?

Maar goed, toen de volgende stap... het goud terugkrijgen in vaste vorm.

Ik heb eerst zitten denken om gewoon een stukje ijzer of elk ander onedel metaal er in te stoppen, maar dat zou er alleen maar voor zorgen dat dat metaal verguld zou worden en ik alsnog zou kunnen gaan krabben. Tenslotte maar weer een redox-reactie opgezocht met opgeloste deeltjes en dat bleek heel makkelijk te gaan met OH- deeltjes. Dus even naar de

kruidvat voor gootsteenontstopper (waar me op het hart gedrukt werd dat ik er geen bommen mee moest maken omdat ze daar een slechte naam van kregen 8-[ ) en thuis een beetje NaOH in de oplossing gegooid en even geroerd. Dit gaf een best heftige reactie waarbij er ook een gele kleur ontstond (weer geen idee wat dit geweest kan zijn) en uiteindelijk hele kleine stukjes goud op de bodem. Ik blij natuurlijk, want dit betekende dat ik niet meer zou hoeven krabben. Plus dat ik alleen het goud teruggewonnen had en niet de andere metalen van het contact want die reageerden niet met OH-.

Nu rest mij het probleem... hoe krijg ik dit goud uit de oplossing, ik heb het door een koffiefilter gegooid, maar dat heeft tot resultaat dat ik een koffiefilter heb waar stukjes goud aan kleven en die krijg ik er dus niet uit. Indampen lijkt me ook niet de oplossing, want dan blijven de zouten ook achter en ik denk dat afgieten ook niet echt gaat lukken. Kan iemand me helpen met hoe ik het goud uit dat filter krijg of hoe ik op een andere manier het goud uit de oplossing kan krijgen?

Best een lang verhaal geworden eigenlijk... maar ik hoop dat jullie even de moeite nemen om het te lezen en me te helpen.

Berichten: 70

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Is dit een gewoon papieren koffiefilter? Kan je dit dan niet gewoon aansteken zodat het papier verbrand?

Lijkt mij een makkelijke oplossing....

Berichten: 915

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Dan blijf je nog met zouten: eerst kan je de zouten uitspoelen met gewoon wat water. Daarna kan je inderdaad opbranden. (EDIT: het papier dan)

Berichten: 10

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Als ik het papier opbrand krijg ik dan niet een hoop as?

Want die stukjes goud zijn heel klein en ik kan ze jammer genoeg

niet met een magneetje tussen de as uitvissen :P

Berichten: 541

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

hoe klein is klein. Is het mogelijk om de as zacht weg te blazen??

Berichten: 10

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Tja ze ontstaan bij een redox-reactie in een oplossing, dus ik denk dat ze misschien

0.1mm x 0.1mm zijn en misschien op zijn hoogst 0.5mm x 0.5mm.

Misschien moet ik het maar gewoon proberen en zien of het lukt.

Berichten: 70

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

De as kan je ook weer op water laten vallen en hopen dat de as blijft drijven en het goud erdoorheen zakt. Uiteindelijk zal het as ook wel in de oplossing komen, maar misschien kan je er wat mee.

Berichten: 10

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Hmm ja, dan kan ik het daarna indampen inderdaad, eens kijken of dat lukt.

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met het filtreren door een

nylon-kous? Die branden schoner op dan papieren filters naar mijn idee.

Berichten: 77

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

volgens mij heb je zowiezo filters die je helemaal kunt opbranden en haast geen as achterlaat

Berichten: 3.145

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Weet je zeker dat je goud hebt. Volgens mij is het echt HEEL erg weinig.

Als je die contacten oplost en de oplossing wordt blauw, dan heb je koper. Ik vermoed dat die contacten van koper zijn met een extreem dun goudlaagje er op.

Glinsteren die kleine stukjes echt, of is het een geelbruine doffe massa? Het laatste is zeer waarschijnlijk een onzuivere vorm van koper(I)oxide, dat klopt wel heel erg goed met jouw beschrijving.

Herhaal jouw experiment eens met koperdraad (electriciteitssnoer met isolatie er af gehaald) en voerg dan ook eens NaOH toe. Ik ben benieuwd of je een essentieel verschil krijgt.

Berichten: 10

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

De contacten bevatten zeker koper en hebben inderdaad maar een heel dun laagje goud.

Maar hetgeen dat ik terugkrijg uit de oplossing kan zeker geen koper zijn, het verschil in

elektrodepotentiaal tussen Cu+ en OH- bedraagt namelijk maar 0.12V wat minder is dan de benodigde 0.3V om een redox reactie plaats te laten vinden. Dat is ook

wel duidelijk te zien want de oplossing blijft blauw. De andere metalen zijn zowieso niet sterk

genoeg als oxidator om te reageren met OH-. De enige metalen die zouden kunnen ontstaan zijn

goud zilver en kwik.

Maar zo te zien ontstaan er toch wel ook enige bijproducten want naast de gele stukjes ontstaan er ook zwarte stukjes (dit zou nog goud kunnen zijn, ergens gelezen dat als je chemisch je goud terugwint dat je het dan eerst weer moet smelten om de glans terug te krijgen en anders is het zwart) maar ook kleurloze korreltjes. Misschien kan dat te maken hebben met wat er in de azijn

gezeten heeft, moet mijn experiment toch maar eens met HCL doen.

Berichten: 19

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Doe je het voor het expiriment of voor het goud zelf?

hoeveel goud zit er eigenlijk op al die plaaten samen?

hier is de inkoop prijs van een door mij toevallig gekozen edelsmid :google:

9Mei 2008

8-karaat € 5.45 per gram

9-karaat € 6.10 per gram

14-karaat € 9.55 per gram

18-karaat € 12.25 per gram

20-karaat € 13.60 per gram

22-karaat € 14.95 per gram

http://www.goldbuyers.nl/index.php?class=koers_goud :P

Berichten: 19

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

PS.

sorry van de vele, ongebruikte ruimte aan het eind,

ik had heet niet door :oops:

Berichten: 10

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Tja het gaat me op het moment meer om het experiment, ik had ook niet verwacht om

er rijk mee te worden. Maar als je een ringetje wilt maken heb je toch wel een redelijke

hoeveelheid nodig. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel gram ik heb als ik al het goud smelt,

maar gezien de hoeveelheid die van 1 printplaatje afkomt moet het wel lukken om met die

lading platen van me een ringetje te maken.

Ik ben zelf informaticus en ik heb in de loop der jaren een enorme verzameling computeronderdelen

opgebouwd door die dingen uit oude computers te slopen van mezelf of die andere mensen me gegeven hebben. Al die onderdelen gingen dan in een doos met het idee dat ik dat misschien nog

wel een keer kon gebruiken, maar die dingen zijn nu zo hopeloos verouderd dat ik laatst op het punt

stond om die hele doos weg te flikkeren. Maar toen kwam ik op het idee om het goud er dus af te halen :P En nu vind ik het eigenlijk heel leuk om dit experiment te doen en me binas weer eens

goed te gebruiken ;)

Berichten: 10

Re: Goud uit een koffiefilter krijgen

Ik kreeg net een veel beter idee dan het filtreren.

Als ik de zooi nou gewoon indamp en de zouten er in laat moet dat eigenlijk

geen probleem zijn. Als ik de reacties laat plaatsvinden met HCL en NaOH

dan zijn de enige stoffen die naast mijn goud kunnen ontstaan HCL, NaOH, NaCl en

waarschijnlijk wat koper verbindingen. Deze zouten hebben allemaal een kookpunt

van ongeveer 1400 graden, gezien je met een smidse vuur gemakkelijk temperaturen

van 1800 graden kan halen (smeltpunt van ijzer) moet het mengseltje alleen even goed

verhit worden, dus voorbij de 1067 graden die nodig zijn om het goud te smelten en dan

raak ik de vervuilende stofjes meteen kwijt.

Of ziet iemand hier problemen met gevaarlijke dampen?

Reageer