[scheikunde] Titratie berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 18

[scheikunde] Titratie berekening

Ik moet een werkplan maken alleen vraag ik me af, of ik hetgene wat ik heb opgeschreven wel juist is. Het gaat om een titratie tussen natronloog en een verdunde azijnzuuroplossing.

Ik heb de concentratie van de base. Ik heb de aantal ml. natronloog dat nodig is om het omslagpunt van de kleur te vinden. Maar hoe kom ik dan een de zuurconstante.

Dit is mijn verhaal, alleen weet ik dus niet of het klopt.

De concentratie is in M aangeduid. Dit is het aantal mol NaOH dat per liter in de oplossing zit.

(Wat moet ik doen met de gevonden aantal ml. dat nodig was om het omslagpunt van de kleur te vinden?)

CH3COO- + H2O <-> CH3COO + OH-

Als ik bijvoorbeeld de concentratie heb van de natronloog, kan ik deze in een tabel op schrijven met verschillende stappen:

Begin

Reactie

Eind

Dan moet ik berekenen of de x zo klein is dat ik het kan verwaarlozen. Verder vul ik de gevonden x in de evenwichtsvoorwaarde, en volgt hieruit de zuur constante.

Hiermee kun je uiteindelijk de pH berekenen van de verdunde azijnzuuroplossing.

Wat moet ik nou precies doen met de ml. natronloog dat in de erlenmeyer gevallen is?

EDIT: Sorry het antwoord heb ik al gevonden. Je moet eerst de pH meten. Maar nu snap ik de reactievergelijking niet meer! Kan iemand helpen?

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Titratie berekening

aantal ml titer * conc titer in mol/l *1 *100 / inweeg in g

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: [scheikunde] Titratie berekening

CH3COO- + H2O <-> CH3COO + OH-
Maar nu snap ik de reactievergelijking niet meer!
Is de reactievergelijking niet zo:

Na+ OH-

CH3COO- H+

Dus:

CH3COOH + OH- --> H2O + CH3COO-

De reactie is één op één (1:1)

(Het waterstof atoom laat los van het zuur en gaat naar natriumhydroxide toe dat dan diwaterstofoxide wordt.)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Dus stel dat het aantal ml, afgerond 26 ml is. De concentratie is 0,108 van de OH. 26 x 0,108 = 2,62 mol per liter.

De reactievergelijking klopt toch niet heb ik gezien. Ik moet de Kz berekenen, dan klopt deze reactievergelijking niet:

EDIT: Ja die klopt volgens mij wel. Maar als je er een evenwichtsvoorwaarde bij moet maken, komt er maar een concentratie boven de deelstreep. Klopt dit dan ook? (aangezien je maar een pijl in de reactievergelijking hebt staan).

Dus dan is de reactievergelijking:

CH3COOH + OH- <--> H2O + CH3COO-

Is dit een evenwicht?

De evenwichtsvoorwaarde wordt: [CH3COO-] / ([CH3COOH]x[OH-]) = Kz

CH3COOH + OH- --> H2O + CH3COO-

Begin: 2,62 2,62 -

Reactie: - x - x + x

Eind: 2,62 - x 2,62 - x x

Invullen: 2,62 / (2,62 X x) = Kz.

Hoe weet ik x??? Terwijl ik de Kz moet berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Titratie berekening

De evenwichtsvoorwaarde wordt: [CH3COO-] / ([CH3COOH]x[OH-]) = Kz
Dit klopt niet.

Kz = [H3O+] x [CH3COO-]/[CH3COOH]

Dat is iets anders.

De [H3O+] haal je uit de pH die je vooraf in je azijnoplossing gemeten hebt. Hoe???

Je weet dan ook de [CH3COO-]. Waarom????

Het totaal van [CH3COO-] PLUS [CH3COOH] haal je uit de mls natronloog die je hebt getitreerd. Hieruit moet je dan nog de [CH3COOH] berekenen.

Daarmee kun je Kz berekenen.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Maar ik titreer het met OH-, dus waar is de natronloog gebleven dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Daar heb je de evenwichtsvergelijking niet eens bij nodig. x mol OH- = x mol AcO-.

Je haalt namelijk 2 zaken door elkaar hier, enerzijds ben je bezig met pHberekeningen die er tot nu toe niets mee te maken hebben, anderzijds met volumetrische berekeningen. Bepaal nu eerst eens de concentratie azijnzuur in je monster. Eer je die hebt begin je pas aan de pH berekening.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Dat heb ik toch gedaan, maar je hebt daar de reactievergelijking voor nodig?

De molverhouding is 1:1.

Dus stel je hebt 0,108 M natronloog en je hebt 26 ml NaOH in de CH3COOH gepipetteerd, dan is de concentratie: 0,108 x 26 ml = 2,62 mol per liter.

Daarna ga je pas verder met het berekenen van de Kz. Volgens mij is dat ook niet de concentratie of wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie berekening

De berekening klopt in ieder geval. Nu weet je dus 2 dingen: de Kz want die kun je opzoeken, en de hoeveelheid CH3COOH waarmee je begon. Reken vanuit daar maar eens de concentratie H+ uit.

pKz = 4,75 mocht je die nergens vinden.

De vraag die me nu eigenlijk blijft hangen: wat moet je nu eigenlijk weten, de pH of de zuurconstante? Je hebt nl 1 van die 2 nodig om de andere te kunnen berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Volgens mij moet Angryam de Kz juist berekenen uit zijn titratie...

En nog iets:
dan is de concentratie: 0,108 x 26 ml = 2,62 mol per liter.
Dit is alleen waar als je een liter azijn hebt getitreerd met die 26 ml natronloog... 8-)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Ja klopt ik moet de Kz uit de titratie berekenen. Ik weet nu niet zo goed hoe ik moet beginnen. Ik heb dus het aantal mol per liter. Volgens mij is mijn gegeven reactievergelijking helemaal fout, omdat er geen OH in voorkomt, terwijl ik dat er toch echt aan toe voeg. Het azijnzuur is het zuur, en de hydroxide is de base. Deze reageren met elkaar.

CH3COOH + OH -> CH3COO- + H2O ??

Maar ik heb zo'n idee dat deze ook niet klopt.

Stel het zou 10 ml azijnzuur zijn geweest. dan zou ik dus die 2,62 mol per liter moeten delen door 100?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie berekening

Wat was de pH van de oplossing waarmee je begon? Deze heb je nodig om de uiteindelijke Kz te kunnen berekenen. De reactievergelijking die je nu aandraagt klopt als je die gebruikt voor de concentratie azijnzuur.

Je zult moeten delen door het begin volume azijn om te bepalen met hoeveel azijn je begon.

0,108 M NaOH * 26 ml = 2,81 mmol NaOH = 2,81 mmol azijnzuur. Stel dat dit in 10 ml zit, dan wordt dat 2,81 mmol/10 ml, dus 0,281 mmol/ml ofwel 0,281 mol/l azijnzuur.

Om de Kz te berekenen gebruik je de volgende formule in geval van azijnzuur:

Kz = ([H+] * [AcO-])/[AcOH]

Aangezien je de pH niet weet en daarom ook niet de concentratie aan H+ voor je met titreren begon, kun je de Kz niet uitrekenen.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Titratie berekening

We hebben de proef nog niet gedaan, deze getallen waren alleen maar voorbeelden om mee te rekenen. We meten de pH met een pH-meter dus die weten we dan wel!

Ik zie dat je een evenwichtsvoorwaarde hebt met de symbolen Ac? Wat houdt dit precies in? En hoe zit die reactievergelijking dan precies in elkaar?

Als je de pH van azijnzuur hebt, is het mogelijk de concentratie te berekenen van deze stof. Kun je die dan gewoon invullen in de evenwichtsvoorwaarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Titratie berekening

CH3COOH + OH -> CH3COO- + H2O
Die reactievergelijking is goed als je een minteken bij de OH zet. En maak voor de duidelijkheid wel gebruik van sub- en superschrift. Dus:

CH3COOH + OH- -> CH3COO- + H2O

Ac is niets anders dan een afkorting voor acetaat: CH3COO- heet acetaat, dus ervarici plegen dan gewoon te schrijven:

HAc + OH- --> Ac- + H2O

Lees dan mijn eerdere post nog eens door:
Kz = [H3O+] x [CH3COO-]/[CH3COOH]

De [H3O+] haal je uit de pH die je vooraf in je azijnoplossing gemeten hebt. Hoe???

Je weet dan ook de [CH3COO-]. Waarom????

Het totaal van [CH3COO-] PLUS [CH3COOH] haal je uit de mls natronloog die je hebt getitreerd. Hieruit moet je dan nog de [CH3COOH] berekenen.

Daarmee kun je Kz berekenen.
En misschien ten overvloede: H3O+ is niets anders dan gehydrateerd H+. Tis maar wat je geleerd hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie berekening

De reden waarom dat ik overigens AcOH gebruik tegenover HAc is omdat een betere weergave is van de werkelijkheid. Ac staat in mijn woordenboekje namelijk voor acetyl, dat is acetaat minus een Otje. Vandaar de extra O in mijn notatie, sorry voor de verwarring :P

Reageer