zwangerschapshormonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 292

zwangerschapshormonen

Hallo,

Mijn vraag is de volgende,

Wat is het verband tussen HCG en oestrogenen? Zorgt HCG voor een grotere uitscheiding van oestrogenen?

alvast bedankt

Berichten: 87

Re: zwangerschapshormonen

Ik weet niet of ik je veel kan helpen, maar ik kan je in iedergeval vertellen wat ik weet over het hormoon hCG en de menstruatiecyclus/zwangerschap.

Oestrogenen is een groot begrip, omdat het alle vrouwelijke hormonen betreft. Heb je het over de zwangerschap, dan gaat het volgensmij al gauw over 'oestradiol'.

Als een embro zich innestelt in de baarmoeder produceert het een hormoon, hCG. Door hCG blijft het gele lichaam, het follikel zonder eicel, in stand. Het gele lichaam zorgt voor de productie van progesteron en volgens mij ook van oestradiol, een variant dus van een oestrogeen. Onder invloed van progesteron (en ook oestrogenen) blijft het baarmoederslijmvlies 'dikkig' waardoor er geen menstruatie meer onstaat. De embryo blijft nu zeker plakken aan het baarmoederslijmvlies en kan gaan groeien. Tot de 7-8e week van de zwangerschap blijft het gele lichaam progesteron produceren en daarna neemt de placenta het over.

Ik heb je vraag eigenlijk niet goed beantwoord, want ik weet ook niet wat het directe verband is tussen hCG en oestradiol. Ik geloof dat het ongeveer hetzelfde is als het verband tussen hCG en progesteron; hCG zorgt ervoor dat het gele lichaam in stand blijft en dat hij hormonen oestradiol en progesteron blijft maken, zodat er geen menstruatie optreed.

Ik hoop dat je er toch wat aan hebt!

Re: zwangerschapshormonen

Een uitgebereider verhaal met grafieken

http://www.smc.nl/word_2006/002_voortplant...ormonen_bio.doc

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: zwangerschapshormonen

Laat dat humaan choriongonadotroop hormoon nu ook net het stofje zijn dat je meet in een zwangerschapstest!

De rol van estrogenen in de zwangerschap is nog niet helemaal opgehelderd. Wel is aangetoond dat hCG niet alleen progesteron- maar ook estradiolproductie stimuleert. Een gestaag stijgende estradiolspiegel lijkt noodzakelijk te zijn voor het in stand houden van de zwangerschap.

Berichten: 292

Re: zwangerschapshormonen

Bedankt voor de snelle reacties, het is me duidelijk nu.

Berichten: 87

Re: zwangerschapshormonen

Echt een goede site, die over de voortplantingshormonen!

Reageer