[scheikunde] Reactiekinetiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] Reactiekinetiek

Ik had vandaag een toets op school en wist het antwoordt op een vraag niet hoe je de aanvangsconcentratie kan berekenen bij een reactie.Zou iemand mij dit mischien in stappen uit kunnen leggen? b.v.d.

De vraag was:

Als gevolg van de luchtverontreiniging met chloorhoudende stoffen kan in de atmosfeer het ClO radicaal worden gevromt. Het ClO radicaal is gelukkig erg instabiel en ontleedt snel:

2ClO --> Cl2+ O2

De kinetiek van de reactie is bestudeerd door in het laboratorium de concentratie van ClO in de tijd te volgen de resultaten van het experiment zijn.

T(S)

0,12 .10-3

1,60 .10-3

4.10-3

(ClO) (mol.l-1)

8,49.10-6

6,30.10-6

4,70.10-6

De reactie is 2e orde in ClO en de snelheidsconstante (K) is gelijk aan 1,2.107 l.mol-1.s-1

Bereken de aanvangsconcentratie van ClO op t=0 seconden

Mijn vraag is dus hoe moet ik dit aanpakken? b.v.d.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

De snelheid waarmee je ClO weg reageert is:

Rate = k[ClO]2

Integreer deze:

1/[ClO] = kt + 1/[ClO]0]

Wat ook werkt is de halfwaarde tijd:

t1/2 = 1/k[ClO]0
Het ClO radicaal is gelukkig erg instabiel en ontleedt snel:
Dit is natuurlijk grote onzin. Het ClO radicaal is inderdaad heel onstabiel en dus zeer reactief. Dit dus ook de reden waarom JUIST zo vernietigend is, het reageert met alles wat het op zijn weg tegenkomt. :lol:

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Napoleon1981 schreef: De snelheid waarmee je ClO weg reageert is:

Rate = k[ClO]2

Integreer deze:

1/[ClO] = kt + 1/[ClO]0]

Wat ook werkt is de halfwaarde tijd:

t1/2 = 1/k[ClO]0
Het ClO radicaal is gelukkig erg instabiel en ontleedt snel:
Dit is natuurlijk grote onzin. Het ClO radicaal is inderdaad heel onstabiel en dus zeer reactief. Dit dus ook de reden waarom JUIST zo vernietigend is, het reageert met alles wat het op zijn weg tegenkomt. :lol:
Ja dat van de halfwaardetijd die wist ik;) maar die kon ik niet berekenen omdat ik de aanvangsconcentratie nog niet heb bij t=0 en ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik hier aan zou kunnen komen want dat is me probleem namelijk:(

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

maar je weet toch meerdere tijden maak van een van die andere tijdelijk T0 en bereken daarmee de halfwaarde tijd want dat is toch een vaste waarde..

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

maar je weet toch meerdere tijden maak van een van die andere tijdelijk T0 en bereken daarmee de halfwaarde tijd want dat is toch een vaste waarde..
Nou ja denk ik niet want de vraag stond er echt zo van:

Bereken de aanvangsconcentratie van ClO, dat wil zeggen (ClO) op t=0 s en berekende halfwaardetijd van ClO onder de gegeven omstandigheden

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Je hebt gelijk, dat is inderdaad bij een 2e orde reactie wat lastiger. Eerste orde is een constante halfwaarde tijd dus daar werkt het beter.

de geintegreerde vorm gebruiken dus.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Napoleon1981 schreef: Je hebt gelijk, dat is inderdaad bij een 2e orde reactie wat lastiger. Eerste orde is een constante halfwaarde tijd dus daar werkt het beter.

de geintegreerde vorm gebruiken dus.
Ja maar hoe zou ik dan de aanvangsconcentratie kunnen berekenen bij t=0 ?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

1/[ClO] = kt + 1/[ClO]0]

ik neem aan dat je wel een formule omzetten kan toch?

Je hebt meerdere data punten, dus ik denk dat je een plot moest maken van 1/ClO vs t. De intercept is dan 1/[ClO]0. Maar de eerste formule zou ook werken, alleen dan neem je 1 data punt ipv van 3.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Napoleon1981 schreef: 1/[ClO] = kt + 1/[ClO]0]

ik neem aan dat je wel een formule omzetten kan toch?

Je hebt meerdere data punten, dus ik denk dat je een plot moest maken van 1/ClO vs t. De intercept is dan 1/[ClO]0. Maar de eerste formule zou ook werken, alleen dan neem je 1 data punt ipv van 3.
JA die grafiek tekenen dat lukt me dat moest ik ook doen om de orde eerder aan te tonen hij snijdt hem dan op de y-as bij 1/ClO ongeveer op 110000 maar van daaruit zit ik vast en weet ik niet hoe ik verder moet:( kom er niet uit

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

En wat moet je dan doen om van 1/ClO0 naar ClO0 te gaan?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

En wat moet je dan doen om van 1/ClO0 naar ClO0 te gaan?
Idd dat vraag ik me ook af

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

A = 1/B ---> B = 1/A

P.S als je moeite hebt met dit zou ik maar eens heel heel snel een algebra boek open gaan slaan.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet uit:S

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

1/0,5 = 2, 1/2 = 0,5 2 x 0,5 = 1. Snap je het nu?

Want van de reactie zijn we al lang afgestapt, dit is middelbare school wiskunde...

Reageer