Dipoolmomenten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Dipoolmomenten

Dipoolmoment ?

Wat is het ?

Bij welke organisch bindingen komt het voor als je kan kiezen uit :

alkanen,alkynen,alkenen,ethers,aldehyden,halogeenalkanen,aminen,ketonen,alkanolen en alkaanzuren.

Waarom vind het plaats bij juist dat type binding?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dipoolmomenten

Dit is geen huiswerkforum, we willen je alleen naar het antwoord toe leiden, niet geven. Heb je al eens gegoogled op dipoolmoment, en vooral waardoor het ontstaat? Zodra je die vraag hebt kunnen beantwoorden, zul je zien dat de opgave ineens een lachertje is.

Berichten: 654

Re: Dipoolmomenten

Een dipoolmoment is het effect van twee verschillende atomen op elkaar binnen een niet-symmetrisch molecuul. Dit effect wordt veroorzaakt door de elektronegativiteit (elektronenzuigendheid, zeg maar).

Voorbeeldje:

Grote dipool;

CH3-CH2F

Weinig dipool;

CH3-CH2-CH(SH)-CH3

Geen dipool:

CH4

Berichten: 8

Re: Dipoolmomenten

Dus als ik het goed versta vind het plaats tussen:

Halogeenalkanen,aminen,ketonen,alkanolen en alkaanzuren?

Omdat er door hun functionelegroep 1 kant van het molecule een beetje negatief word door de aantrekking van elektronen door diezelfde functionele groep?

FsWd: je hebt een punt. sorry :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dipoolmomenten

Je redenering is goed, maar het totale lijstje is

ethers,aldehyden,halogeenalkanen,aminen,ketonen,alkanolen en alkaanzuren.

Je was er dus 2 vergeten.

Berichten: 8

Re: Dipoolmomenten

Ja, aldehyden was ik vergeten.

Maar omdat ethers niet oplossen in water dacht ik dat die apolair waren en dat er daardoor geen dipoolmoment was.

Op wikipedia vond ik ook dat een ether zwak polair is.

Waarom lossen ethers niet op in water? Is het gewoon 'te' zwak polair?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dipoolmomenten

Klopt, polair en apolair zijn relatieve termen, net zoals bijvoorbeeld zuur en base dit zijn. Benzeen en hexaan zijn beide apolair tegenover water. Toch is benzeen polairder dan hexaan.

Berichten: 8

Re: Dipoolmomenten

Dankje voor alle verklaringen.

Mag gesloten worden :)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: kijk eens rond. We sluiten hier topics niet, behalve als het nodig is.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer