Springen naar inhoud

laagste dichtheid ijs bij -4?

• Log in om te kunnen reageren

wilco63

wilco63

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 20:37

Mijn zoon kwam van school met een verhaal dat ijs tussen de o en -4 in dichtheid afneemt en dat deze onder de -4 graden celcius pas weer toeneemt. Ik geloofde dit niet: water bij +4 graden celcius heeft de hoogste dichtheid. Over iets bijzonders van ijs is mij niets bekend.

Als ik nu de tabellen pak met dichtheden van stoffen dan staat achter de dichtheid van water (T=277) en achter de dichtheid van ijs staat (T=269). Er lijkt toch iets bijzonders aan de hand te zijn bij de temperatuur van ijs bij -4 graden Celsius. Kan iemand me uitleggen wat hier aan de hand is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 mei 2008 - 09:13

Ik heb je vraag verplaatst, want ik zag niet zo in wat dit in het forum 'Polls' deed...

Wat ik kan vinden over water, is echt dat de dichtheid constant toeneemt bij afkoelen van nul naar lagere waarden, en niet dat je bij -4 graden opeens ijs met een grotere dichtheid hebt dan bij (bijvoorbeeld) -2.

Overigens: het feit dat je kan schaatsen op ijs wordt wel eens toegeschreven aan het feit dat de druk door een schaats uitgeoefend dermate hoog is, dat je eigenlijk onder de ijzers een klein laagje water creëert waar je op drijft. Als we zouden aannemen dat dit een juiste voorstelling van zaken is, zou je niet verwachten dat ijs bij -4 een maximale dichtheid heeft: je zou dan altijd op ijs schaatsen.
Maar dat terzijde.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2008 - 10:32

Volgens mij heeft de dichtheid van ijs te maken met het vriesproces. Wanneer het water stolt bij temperaturen van -5oC vormen er grote kristallen. Dit komt door het trage stolproces. Wanneer het stolt bij temperaturen van -15oC dan stolt het water sneller en zijn de ijskristallen kleiner. In mijn ogen passen meer kleinere ijskristallen in een kuup dan grote kristallen en zal de dichtheid waarscheinlijk hoger zijn. Echter nogsteeds lager dan de dichtheid van water.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 11:33

De dichteid van ijs tussen 0 en -4°C neemt ook af. Echter blijft de dichtheid afnemen wanneer je de temperatuur blijft verlagen. Water (H2O heeft de hoogste dichtheid bij +4°C.

Wanneer ijs van -4°C een hogere dichtheid zou hebben als water bij +4°C dan zou ijs zinken in water. Bij schaatsen krijg je dan op z'n minst natte voeten.

toin

toin

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 14:16

Dichtheden zijjn afhankelijk van de temperatuur: hoe hoger de T hoe meer energie er in elk deeltje vervat zit, hoe meer ruimte elk deeltje al innemen in een structuur doordat het meer trilt of vibreert.
Hoe lager de T, hoe hoger de dichtheid dus.
(Water is een beetje een buitenbeentje maar voor andere vloeistoffen, ijs en andere vaste stoffen gaat dit zeker op)

De dichtheid van ijs bij -4 °C zal dus hoger zijn dan bij 0°C. De dichtheid zal nog groter zijn bij -8° C, enz. Dit is een feit.
De grootste dichtheid van ijs valt dus te verwachten bij -273 °C.

groet toin

toin

toin

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 14:19

beter: De dichtheid van ijs bij -4 °C zal dus hoger zijn dan de dichtheid van ijs bij 0°C.

water bij 0°C heeft veel grotere dichtheid, grootst idd bij +4 °C

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 19:15

laat ik dat nu net ergens gelezen hebben!

..op ieder tijdstip zijn in vloeibaar water vrijwel alle watermoleculen door waterstofbruggen met elkaar verbonden, maar iedere waterstof brug bestaat in feite maar 10-10 tot 10-11 seconde. De waterstofbruggen in vloeibaar water worden uiterst snel gevormd en weer verbroken, ze springen dus als het ware tussen de watermoleculen heen en weer. van 273K to 277K overheerst het verder afbreken van de lokale tetraëderstructuren(waardoor de dichtheid toeneemt) over de gewone thermische uitzetting (waardoor de dichtheid afneemt), de dichtheid zal dus netto nog toenemen. Bij 277K is de dichtheid van water het grootst daarna overheerst de thermische uitzetting.

even de typo bewerkt die hieronder vermeld staat... :oops:

Veranderd door ellen4ever, 19 mei 2008 - 20:39

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2008 - 20:18

Alleen even voor 227 K 277 K lezen.

Verder: dat verhaal over ijs dat smelt onder je schaatsen is een fabeltje. Je kunt narekenen dat dat niet werkt. Recent is door simulaties vastgesteld dat het water in de toplaag van een tiental moleculen dik op ijs zelfs ver onder nul graden vloeibaar blijft. Dit toplaagje zorgt blijkbaar voor de glijdbaarheid.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 mei 2008 - 07:10

dat verhaal over ijs dat smelt onder je schaatsen is een fabeltje.

OK, duidelijk :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2008 - 11:51

dat verhaal over ijs dat smelt onder je schaatsen is een fabeltje.

Zie voor een onderbouwing hiervan: klik

Toch is of wordt aan de TU-Delft (Marnix ten Kortenaar, voormalig hardijschaatser) onderzoek gedaan naar het effect van dunnere ijzers op de snelheid. Maar misschien is dat meer met het oog op de verminderde wrijving als gevolg van het kleinere contactoppervlak.

Ten slotte vraag ik me nu werkelijk af waar het spreekwoord 'onder druk wordt alles vloeibaar' vandaan komt... ;)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2008 - 14:45

Marjanne , ik geloof dat je spreekwoord afkomstig is uit de politiek. Ik weet echter niet welke eenheden daarvoor in dat vakgebied gebruikelijk zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures