Springen naar inhoud

[scheikunde] verzadigde/onverzadige vetten

• Log in om te kunnen reageren

edc

edc

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 21:34

ik heb voor een eindwerk het percentage vet bepaald in chocolade via een soxhletextractie. Ik moet nu mijn werk voorstellen voor een jury en ze mogen vragen stellen. één van de vragen zal zijn hoe ik zou kunnen weten hoeveel verzadigde vetten en overzadigde vetten er in zaten.

Ik heb gevonden dat ik het joodgetal zou moeten bepalen. Ik weet dat dit een aditie is van jood op de onverzadigde vetten. Maar hoe weet ik dan of het verzadigde zijn of onverzadigde, hoe zie ik dat dan? En hoe kan ik bepalen hoeveel het er van elk zijn?
Mijn lerares zei iets over chromatografie, maar ik vind nergens een verband met de jood.
Iemand die mij hierbij kan helpen?

Veranderd door edc, 17 mei 2008 - 21:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 21:59

Met jood kun je aantonen DAT er onverzadigdheden inzitten en hoeveel in totaal. Hoeveel van een vet dat je wil onderzoeken doe je dan met chromatografie.

edc

edc

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:03

aha, dus het jood en chromatografie hebben eigelijk niets met elkaar te maken.
En hoe zie ik dat dan met die jood?

Veranderd door edc, 17 mei 2008 - 22:03

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:07

Nou jood addeert 1:1 per dubbele binding, met een redoxtitratie kun je dan nagaan hoeveel jood er verbruikt is (terugtitratie).

Aha, dus het jood en chromatografie hebben eigelijk niets met elkaar te maken.

Nou indirect kun je zeggen dat de onderzochte vetten x mol% van het totaal aantal mol onverzadigdheden leveren. Als ik bijvoorbeeld 5 mol aan onverzadigdheden vind met de joodadditiemethode en ik zie bijvoorbeeld dat er 1 mol linoleenzuur inzit dmv chromatografie, dan kan ik concluderen dat die hoeveelheid linoleenzuur 60 mol% aan onverzadigdheden levert. Linoleenzuur telt 3 dubbele bindingen.

Veranderd door FsWd, 17 mei 2008 - 22:11

edc

edc

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 08:51

oké ik snap het. Bedankt voor de hulp! ;)

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 20:46

Er is niet echt een relatie tussen onverzadigde vetzuren en het jood-additie getal. Met de jood additie methode kun je niet je gehalte aan enkel- en meervoudig onverzadigde vetzuren bepalen. Daar heb je chromatografie voor nodig.
Dan krijg je een goed beeld van de vetzuur-samenstelling.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures