Springen naar inhoud

Waterstofperoxide en Cobaltnitraat als katalysator

• Log in om te kunnen reageren

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 21:58

Hallo

kan iemand mij op weg helpen

de redoxreactie van waterstofperoxide in basisch milieu met cobaltnitraat als katalysator

wat mij stoort is dat het als katalysator moet fungeren, dus hoe krijg ik die kobaltnitraat opnieuw in zijn juiste vorm

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:13

Waar reageert het peroxide dan mee?

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:20

met de katalysator ?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:23

Nou nee, een katalysator zal netto niet reageren met de reactanten. Of kwam bij deze reactie waterstof en zuurstof vrij? Dan ga ik er dus vanuit dat de reactie in waterig milieu plaatsvond en je het water gewoon kan indampen. Al zie ik wel een probleem hoe je het gescheiden krijgt van je loog.

Veranderd door FsWd, 17 mei 2008 - 22:25

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:25

Wat is volgens U de juiste vorm van cobaltnitraat?
En welke oxydatiereaktie met waterstofperoxyde moet door dit cobaltnitraat gekatalyseerd worden?
Ikzelf denk hierbij aan complexen van driewaardig cobalt als intermediair bij diverse oxydaties, bijvoorbeeld de oxydatie van hydrazine, hydroxylamine en vergelijkbare stoffen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:33

nee het is de bedoeling dat er zuurstofgas verkregen wordt,
waterstofgas moeten we met een andere reactie bereiden

ik zal eens letterlijk de opgave citeren

zoek op hoe zuurstofgas bereidt wordt uit waterstofperoxide met als katalysator kobalt(2)nitraat in basisch milieu (NaOH)

schrijf de reactievergelijkingen van de katalytische redoxreactie

Veranderd door Waxter, 17 mei 2008 - 22:45

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 22:47

kan het niet zijn

dat als waterstofperoxide en kobaltnitraat samen reageren

je zuurstofgas en metallisch kobalt verkrijgt?

en dan dat metallisch kobalt natrium ionen reduceert en terug kobaltnitraat gaat vormen

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2008 - 23:19

Zoek eens op wat een katalysator is. Cobalt wordt NIET gereduceerd noch geoxideerd.

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 23:59

ik weet dus wel wat een katalysator is

en sommige katalysatoren nemen wel deel aan de reactie

als cobalt eerst wordt gereduceerd en erna wordt geoxideerd gebeurt er netto niets met cobalt en is het dus een soort van katalysator

wat gebeurt er dan volgens jou met waterstofperoxide in basisch milieu met katalysator kobalt

Veranderd door Waxter, 18 mei 2008 - 00:00

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2008 - 01:07

Maar vind jij het dan logisch dat in waterig milieu natrium wordt gereduceerd? Uit waterstofperoxide zal zowel waterstofgas als zuurstofgas ontstaan. Het is zijn eigen oxidator/reductor. Van elke zuurstof zal 1 elektron naar 1 waterstof gaan.

Nou goed, laten we aannemen dat natrium uiteindelijk gereduceerd wordt. De achtergebleven elektronen zorgen ervoor dat het gebonden waterstof als 2 protonen achterblijven. Die zullen met het hydroxide reageren tot water. Natrium is verder zeer reactief in water en zal meteen met water reageren tot natriumhydroxide en waterstof.

Nettoreactie blijft dat uit waterstofperoxide waterstof- en zuurstofgas ontstaat en dat cobalt in zijn oxidatievorm blijft.

Veranderd door FsWd, 18 mei 2008 - 01:12

houtworm

houtworm

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 12:08

ik denk dat je het in een basisch milieu moet doen zodat de kobalt(II)nitraat na de reactie terug geoxideert wordt zodat de katalysator hetzelfde blijft! zou dit kunnen?

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 13:10

het is in basisch milieu ja

en waterstofperoxide kan toch uiteenvalle in water en zuurstof, want waterstofgas mag niet bekomen worden

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2008 - 13:16

Nou dat kun je niet zomaar tegen de reactie vertellen hoor. Als reacties zo eenvoudig waren dat ze zouden luisteren als je zei dat het in geen geval waterstof mag produceren, dan zou er ook niet zoveel onderzoek naar gedaan worden :P

Wat ik hiermee dus bedoel is dat je in wezen gelijk hebt wanneer er water en zuurstof kan worden geproduceerd, dit zullen helaas niet de enige producten zijn.

Veranderd door FsWd, 18 mei 2008 - 13:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures