Springen naar inhoud

[scheikunde] Dichtheid polymeren

• Log in om te kunnen reageren

Munit_CF

Munit_CF

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 15:06

Hallo, Ik heb een vraagje, het is misschien een stomme vraag, maar is de dichtheid van een monomeer gelijk aan die van het polymeer? Ik ben namelijk al een hele tijd op zoek naar de dichtheid van polyacrylzuur, maar deze kan ik niet vinden, dus vroeg ik me het me af of ik die van acrylzuur hetelfde is.

bijvoorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2008 - 16:55

Hier (onder ´Carbomer´) vind ik 1,09 g/ml

en hier vind ik 1,15 g/ml. Het is me echter bij deze laatste link niet helemaal duidelijk of ze niet tch het monomeer bedoelen.

Maar voor het acrylzuur monomeer vind ik hier 1,051 g/ml.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2008 - 20:30

ik zou verwachten dat de dichtheid van de polymeren over het algemeen groter is dan die van de monomeren. Dit zal wss wel niet altijd opgaan maarja

andreatwork

andreatwork

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 07:19

de dichtheid van polymeren is bijna altijd lager dan van het monomeer, de zgn polymerisatie krimp, die soms wel tot 20% kan oplopen!
Het is voor een groot deel een som van wat er verbroken wordt en wat er gevormd wordt aan bindingen tussen atomen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2008 - 09:25

? Bij polymerisatie treedt er inderdaad krimp op, maar volgens mij neemt de dichtheid wel toe dan:

dichtheid = massa / volume

Volume neemt af voor praktisch nzelfde hoeveelheid massa => dichtheid neemt toe.

andreatwork

andreatwork

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2008 - 07:34

Je hebt gelijk! Was even iets te kort door de bocht...

Bij condensatie reacties kan er wel massa verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat er geen krimp/verdichting kan op treden door de polymerisatie.
Het verliezen van de vrije beweging van de laag MW monomeren, het vormen van nieuwe covalente bindingen, het veranderen van de aard van de covalente band (bijv van C=C naar C-C) draagt allemaal bij tot de krimp.

Uitzetting: er zijn weinig voorbeelden van, de categorie zgn non-shrinking polymers is niet zo groot. Epoxide chemie: al een stuk minder krimp maar nog steeds krimp.
Dan moet je het bijvoorbeeld zoeken in ortho oester verbindingen, daar is in de jaren 80 in Japan veel onderzoek aan gedaan en in de grote polymer journals gepubliceerd.

JFeenstra

JFeenstra

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2008 - 14:23

Ben het eens met het bovenstaande er zijn heel veel factoren die invloed kunnen hebben. Neem bijvoorbeeld de Poly Dispersity Index. soms heb je alleen maar lange ketens en zullen er dus relatief meer ketens zijn gekrompen.

je kan het natuurlijk wel redelijk makkelijk praktisch bepalen. volgens mij kan je ook iets met viscometrie doen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures