'Zwarte roest' oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

'Zwarte roest' oplossen

Welke stof kan ik het beste gebruiken om zwarte roest op te lossen. Het bruine roest heb ik al opgelost door middel van een ongeveer 10% zoutzuuroplossing. De zwarte roest is echter iets lastiger te verwijderen met dit zoutzuur merk ik. Om wat voor metaal het gaat kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat het een of andere staalsoort is. Een speciale roestoplosser is niet de juiste oplossing, dat is het me nou ook weer niet waard. Ik ben dus op zoek naar een methode die met simpele huishoudmiddeltjes te realiseren is. Werkt het misschien als ik het zoutzuur verwarm, of gaat de HCl dan uit oplossing?

Alvast bedankt.

Berichten: 26

Re: 'Zwarte roest' oplossen

Inmiddels nog wat gezocht en ik kwam iets tegen over een FeCl4-complex. Heeft dit met het ontroesten temaken en heeft het daarom zin om wat keukenzout bij het zoutzuur te doen voor extra chloorionen? :P

Berichten: 243

Re: 'Zwarte roest' oplossen

Ik zou eerder een hogere concentratie zoutzuur gebruiken, alhoewel 10% al vrij hoog is. Waarschijnlijk vindt het oppervlak dat je met die hogere concentratie zoutzuur schoonmaakt het ook niet zo leuk.... :P

Berichten: 1.379

Re: 'Zwarte roest' oplossen

Tom, je kunt de roest op ijzer en staal aanpakken met een zuur of met een complexvormer.

Als het een goedkoop huishoudelijk middeltje moet zijn denk ik aan citroenzuur, in combinatie met een mild schuurmiddel als Jif en een schoon kwastje.

Als je de zwarte laag langdurig met met dit mengsel en het kwastje behandelt is het mogelijk dat je succes hebt. Maar dit werkt alleen bij heel dunne lagen!

Een ander huismiddel is de waterontharder voor de wasmachine. Hoewel dit ontwikkeld is tegen kalk ( merknaam: C....n) kun je het ook wel eens op je zwarte ijzeroxyde uitproberen. Eventueel weer in combinatie met het schuurmiddel en het kwastje.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: 'Zwarte roest' oplossen

Oxaalzuur is ook een goede roestoplosser. Het wordt veelvuldig aangeboden via eBay, zeker als je ook even op www.ebay.co.uk kijkt en zoekt op oxalic acid. Het is ook beslist niet duur. Wel oppassen dat je het niet binnen krijgt, bijv. via je handen. Oxaalzuur is schadelijk als je het binnen krijgt (daarom is erg veel rabarber eten ook niet gezond, daar zit aardig wat oxaalzuur in), het kan nierstenen veroorzaken.

Berichten: 654

Re: 'Zwarte roest' oplossen

@Woelen:

Oxaalzuur is ook bij veel DHZ-winkels te koop, als roestverwijderaar. Dit is volgens mij een 3-5%-oplossing.

Berichten: 26

Re: 'Zwarte roest' oplossen

Allereerst, bedankt voor de reacties.

Ik ben er echter achtergekomen dat het oppervlak dat ik aan het behandelen was (het gaat om een oud, leuk uitziend zakmes dat al 30 jaar in een vochtige schuur lag) echt hopeloos verloren is. :P :P

Op dit topic kan wat mij betreft dus een slotje.

Reageer