[scheikunde] orde van een reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] orde van een reactie

hoi iedereen,

ik snap er helemaal nix meer van,

kan IEMAND mij in simpele taal uitleggen hoe ik de orde van een reactie bereken?

groeten suzan

Berichten: 2

Re: [scheikunde] orde van een reactie

hoi iedereen,

ik zit in 4vwo en ik vat er ff helemaal nix meer van

HOE kom ik er achter wat de orde van een rectie is??

je bent egt mijn redder als je me dat kan uitleggen [;)]

groetjes suzan

Berichten: 243

Re: [scheikunde] orde van een reactie

Wat bedoel je precies met de orde van een reactie? Hoeveelheden, fasen?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] orde van een reactie

Geef eens de reactie waar het hier over gaat. Begin eens met het uitschrijven van de reactie vergelijking.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] orde van een reactie

zupersuus schreef: ik zit in 4vwo en ik vat er ff helemaal nix meer van

HOE kom ik er achter wat de orde van een rectie is??
In zijn algemeenheid kun je daar niet zo veel van zeggen, dat hangt nl. van het reactiemechanisme af.

Stel bijv. een reactie verloopt tussen twee stoffen A en B, waarbij het mechanisme is dat zodra een A-molecuul tegen een B molecuul aan komt, dan ontstaat C en het maakt niet uit hoeveel C er al is:

A + B --> C

De reactiesnelheid zal in zo'n geval evenredig zijn met de concentratie van stof A en ook evenredig met de concentratie van stof B. Dus, de totale snelheid van de reactie zal gelijk zijn aan een constante maal [A] maal (hierbij staat [..] voor de concentratie van iets). In formulevorm: R = k[A], waarbij R staat voor de reactiesnelheid en k een bepaalde constante.

Dingen worden echter in de praktijk veel lastiger. Een reactie tussen twee stoffen A en B zou best via bepaalde tussenstappen kunnen lopen.

Stel dat het bijvoorbeeld gaat als volgt:

A + B --> D

D + B --> E

A + E --> 2C

Netto heb je nu 2A + 2B --> 2C, dus nog steeds het zelfde als hierboven, maar het mechanisme is nu heel anders. De reaktiesnelheid kun je nu niet meer met een simpele formule beschrijven, zoals hierboven. Alleen als er in het mechanisme een bepaalde stap VEEL trager verloopt dan de andere stappen, dan kun je dat als snelheidsbepalende stap beschouwen, maar als alle stappen vergelijkbaar snel lopen, dan krijg je een set van differentiaalvergelijkingen (en dat heb je in 4VWO nog niet gehad :P ).

Dus Suzan, geef eens aan om welke reactie het gaat in jouw specifieke geval en geef zelf ook eens aan volgens welk mechanisme jij denkt dat de reactie zal verlopen.

------------------------------

Nog een laatste algemeen iets kan ik wel zeggen. Als de reactiesnelheid inderdaad goed benaderd kan worden met een formule van de vorm

R = k[A]ab[sup]c[/sup]...

dan is de orde van de reactie de som van alle exponenten. In dit geval dus a+b+c+... en in het specifieke voorbeeld aan het begin van mijn post is de orde gelijk aan 2.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] orde van een reactie

Bij éénstapsreacties wordt de orde bepaald door de moleculariteit, i.e. het aantal moleculen dat betrokken is bij deze éénstapsreactie.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] orde van een reactie

zupersuus schreef: hoi iedereen,

ik snap er helemaal nix meer van,

kan IEMAND mij in simpele taal uitleggen hoe ik de orde van een reactie bereken?

groeten suzan
Zet de volgende dingen uit in een grafiek:

-Concentratie(X) tegen de tijd (0e orde)

ln(X) tegen de tijd (1e orde)

1/(X) tegen de tijd (2e orde)

Degene die lineair loopt is de orde van de reactie

De bovenstaande vergelijkingen zijn geintegreerde snelheidsvergelijkingen.

Kij kanders deze site hij is engels maar erg duidelijk en er staan presentatie bij met voorbeeld sommen.

http://www2.wwnorton.com/college/chemistry...erview/ch14.htm

Ik hoop dat het je helpt;)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] orde van een reactie

[quote='woelen' date='ma 19 mei 2008 om 00:47 uur'] Dingen worden echter in de praktijk veel lastiger. Een reactie tussen twee stoffen A en B zou best via bepaalde tussenstappen kunnen lopen.

Stel dat het bijvoorbeeld gaat als volgt:

A + B --> D

D + B --> E

A + E --> 2C

Netto heb je nu 2A + 2B --> 2C, dus nog steeds het zelfde als hierboven, maar het mechanisme is nu heel anders. De reaktiesnelheid kun je nu niet meer met een simpele formule beschrijven, zoals hierboven. Alleen als er in het mechanisme een bepaalde stap VEEL trager verloopt dan de andere stappen, dan kun je dat als snelheidsbepalende stap beschouwen, maar als alle stappen vergelijkbaar snel lopen, dan krijg je een set van differentiaalvergelijkingen (en dat heb je in 4VWO nog niet gehad  :P ).

Dus Suzan, geef eens aan om welke reactie het gaat in jouw specifieke geval en geef zelf ook eens aan volgens welk mechanisme jij denkt dat de reactie zal verlopen.

------------------------------

Nog een laatste algemeen iets kan ik wel zeggen. Als de reactiesnelheid inderdaad goed benaderd kan worden met een formule van de vorm

R = k[A]ab[sup]c[/sup]... 

dan is de orde van de reactie de som van alle exponenten. In dit geval dus a+b+c+... en in het specifieke voorbeeld aan het begin van mijn post is de orde gelijk aan 2. [/quote]

Bijna iedere reactie heeft 1 specifieke snelheidsbepalende stap. De orde van de reactie die je meet is dan ook een afspiegeling van het geen dat zich in die stap afspeelt. Als alle stappen gelijk zouden zijn in energie krijg je trouwens een hele rare situatie, denk ook maar eens aan het principe van microscopic reversibility. Ik hoop dat zo'n kinetiek probleem nooit op mijn bureau terecht komt :lol: . Bij bijna elke reactie is het opbouwen van lading de snelheidsbepalende stap, want dit kost energie.

Maargoed dit gaat allemaal veel te ver voor VWO 4, geef je reactie inderdaad eens.

Reageer