hoe maak ik een loodaccu

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

hoe maak ik een loodaccu

beste,

iemand enig idee?

we moeten voor een project kiezen uit drie concepten. de daniel cel, de leclanche cel, en een loodaccu. we hebben gekozen voor een lood accu, deze moet tussen de 4 en 20 v spanning leveren, en gedurende 1 min 1 w.

het moet een klein vrachtautootje een helling op laten rijden, en dit in een zo snel als mogelijke tijd.

we willen eigenlijk iets nieuws uitproberen, waardoor het sneller gaat en mss nog veel efficienter zal zijn.

we zoeken een recept om een loodaccu te maken, en daarnaast de beste mogelijkheden te gebruiken. de stoffen moeten op school verkrijgbaar zijn.

heeft iemand een idee of suggestie wat we het beste doen kunnen?

vriendelijke groet

daan.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: hoe maak ik een loodaccu

Je hebt maar twee zaken nodig, lood en zwavelzuur, twee platen in zwavelzuur geeft al een cel met een spanning van meer dan 2 V.

De kunst is om zoveel mogelijk oppervlak te creëren, dus zoveel mogelijk plaatjes lood parallel. Dan heb je een zo groot mogelijke stroom/capaciteit van je batterij.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: hoe maak ik een loodaccu

Misschien heb je hier iets aan?

Berichten: 1.379

Re: hoe maak ik een loodaccu

Bovenstaande link van Marjanne verwijst aan het eind naar het akkuboek van Centurion. Dat geeft een prima verhaal over de bouw en de werking van de diverse typen loodakku's en de materialen die daarbij worden gebruikt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 915

Re: hoe maak ik een loodaccu

Loodplaatjes met tussen elk plaatje enkele strookjes kunststof? Zo kan je toch een hele reeks lamellen maken?

Is maar een ideetje.

Berichten: 22

Re: hoe maak ik een loodaccu

dank jullie wel...zo kom ik al een heel stuk in de richting.

gr daan

Reageer