Lineariteit berekenen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Lineariteit berekenen?

Ik zit met een probleempje in mijn project,

Ik heb nu diverse resultaten van mijn componenten die ik gemeten heb met de LC. Tevens heb ik de LOD (limit of detection) bepaald. Nu heb ik enkele standarden van 0,5 ppm en 20 ppm van alle 8 componenten. Deze heb ik gemeten en ook al resultaten (retentietijd, S/N, area, piekhoogte etc, etc)

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de lineariteit bepalen? Hoe bereken ik deze?

Ik weet dat je hier een ijklijn voor moet maken, dus meteen een tweede vraag: heb ik genoeg aan alleen de 0,5 en 20 ppm standaarden, of moet een wat betere reeks maken als deze 2 standarden niet genoeg zijn? (een leuk standaard reeksje maken van 1, 5, 10 en 20 ppm bijvoorbeeld...ofzo) Want mijn begeleider zegt dat de gegevens van 0,5 en 20 ppm genoeg zijn.

Bij voorbaat dank!

RJ Afbeelding

PS: (Even voor de duidelijkheid: We hebben het berekenen van lineariteit nog nooit op school gehad, daar hadden we gewoon een handig Excel bestandje, waar je alleen maar de gegevens hoefde in te voeren en rekende het programma zelf uit wat de lineariteit was...gebruikte we voor lineariteit van standarden van bijvoorbeeld UV-VIS of GC of LC)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Lineariteit berekenen?

Als je maar twee meetpunten hebt, dan is je kalibratielijn altijd lineair.

Je moet wel een reeksje maken van toch wel vijf punten minimaal.

Maar wat bedoel jij precies met lineariteit? Ik heb het gevoel dat je de regressiecoëfficiënt wilt vaststellen. Dat is iets anders dan lineariteit. Bij een lineariteitsbepaling stel je vast tot welke concentratie de meetapparatuur lineair is. Dat kan alleen met meerdere punten. Bij een bepaalde concentratie gaan je meetpunten te ver afwijken van een rechte lijn. De meting is lineair tot het laatste punt waarbij het meetpunt nog dicht genoeg bij die rechte lijn ligt.

Re: Lineariteit berekenen?

Robertus Jacobus schreef:Want mijn begeleider zegt dat de gegevens van 0,5 en 20 ppm genoeg zijn.
Je moet wel een reeksje maken van toch wel vijf punten minimaal.
Als de begeleider weet dat de lijn liniair is zijn 2 punten voldoende en is vijf punten onnodig werk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Lineariteit berekenen?

Ik heb het vermoeden dat de begeleider wil dat je de waarde meetwaarde voor 20 deelt door 40, en dan vergelijkt met de meetwaarde voor 0,5. Dat is niet hetzelfde als correlatiecoefficient, maar wel een indicatie voor lineariteit.

Impliciet neem je zo de meetwaarde voor een concentratie van nul mee.

Berichten: 243

Re: Lineariteit berekenen?

Om te testen of je metingen een beetje kloppen kan je het beste zo'n 5 metingen doen en hiervan de concentraties en waarden die erbij horen in Excel zetten. Vervolgens een grafiek maken en de R2 (correlatiecoëfficiënt) laten weergeven. Hoe dichter deze bij 1,0 ligt hoe beter je metingen :D

Oeps, ik zag dat je al wist hoe dit alles met Excel berekent moest worden :oops: De formule die wiskundige gebruiken om de correlatiecoëfficiënt te berekenen is nogal lang en ingewikkeld (heb het een keertje opgezocht Afbeelding )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Lineariteit berekenen?

De correlatiecoefficient voor y=ax+b is a.sx/sy. Is dat lang en ingewikkeld?

Berichten: 243

Re: Lineariteit berekenen?

Oh dat valt mee ja :D

Ik had een ander gevonden, maar onwaarschijnlijk zijn er meerdere wegen om naar Rome te komen :P

Reageer