verdelingsconstante

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

verdelingsconstante

ey,

Ik had een vraagje. Tijdens een proef moesten we de verdelingsconstante bepalen van azijnzuur tussen water en diethylether.

Nog geen problemen hier, maar dan is de vraag, waarom zal in de scheitrechter de etherlaag de onderste laag zijn en de waterlaag de bovenste?(tijdens de proef had ik dit al kunnen waarnemen, maar de oorzaak vind ik niet) :oops: Azijnzuur lost in beide goed op dus

Kan iemand helpen?

Glen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verdelingsconstante

Etherlaag heeft toch echt de laagste dichtheid, dus weet je zeker dat die onder zit?

En dat azijnzuur in beide oplost klopt, maar in welke vloeistof lost het liever op? Dat probeer je nu juist te bepalen :)

Berichten: 4

Re: verdelingsconstante

hoi,

Ik heb geprobeerd erachter te komen in welke vloeistof azijnzuur het liefste oplost, maar ik zit al vast :oops:

Dus om de verdeling van azijnzuur tussen water en diethylether te bepalen moet ik eerst de azijnzuurconcentratie bepalen in beide lagen.

Dat moet gebeuren met een titratie, maar eerst brengen we 25ml azijnzuuroplossing en 25 ml diethylether in een scheitrechter. Deze schudden en de waterlaag en diethyllaag apart opvangen. Bij de titratie titreren we dan de waterfase en de etherfase met 0,25M NaOH. De beginconcentratie van azijnzuur was 0,5M en het toegevoegde volume NaOH was bv bij de waterfase 4,95ml totdat we het equivalentiepunt bereikt hebben. Als we de concentratie azijnzuur moeten bepalen in de waterlaag gaat dit met de formule:

C (azijnzuur).V(azijnzuur) = C (NaOH).V(NaOH) ? en met invullen:

C (azijnzuur).25.10[-3]l = 0,25 mol/l . 4,95.10[-3]l en zo dan C bepalen

Of ben ik compleet fout bezig? :oops:

Glen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verdelingsconstante

Je zult gewoon moeten kijken hoeveel mol azijnzuur in elke laag apart zit. Je weet dat je begon met 0,125 mol azijnzuur. In de waterlaag zat nog maar 0,001 mol volgens jouw voorbeeld. Helpt dit? :)

Berichten: 4

Re: verdelingsconstante

Alvast al bedankt :)

Maar eigenlijk begin je toch met 0,0125mol azijnzuur (0,5mol/l . 0,0025l)?

En dan bij die waterlaag (0,25mol/l . 0,00495l) bekom je 0,001 mol NaOH eigenlijk toch? of mag je die gelijk stellen aan de mol azijnzuur volgens hun verhouding?

Bij de etherfase heb ik dan 2,3ml (0,0023l) NaOH (0,25M) toegevoegd, dus 0,00058mol azijnzuur in etherfase.

Voor de concentratie azijnzuur in beide fasen dan berekenen met C=n/v met n uw molwaarden en waarbij v dan 50ml is (in scheitrechter in het begin 25ml azijnzuur en 25ml diethylether dus 50ml) of is dit iets te simpel? :oops:

Glen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verdelingsconstante

Klopt inderdaad wat je zegt, maar volgens mij ben je ergens wat azijnzuur verloren :P

0,00058 + 0,001 mol maakt geen 0,0125 mol :) . Al heb ik volgens mij wel door waar de instinker zit. Als je de etherlaag titreert, krijg je een nieuw 2-lagensysteem waarin het azijnzuur een nieuwe verdeling vormt. Enerzijds blijft een deel lekker in de etherlaag. Anderzijds als natriumacetaat in de nieuwe waterlaag.

Volgens mij kun je daarom dus alleen zeker zijn over de hoeveelheid in de waterlaag. Dat aantal mol van het totaal aftrekken en je weet het aantal mol in de etherlaag.

Berichten: 4

Re: verdelingsconstante

als neutralisatiereactie bij de titratie heb je dan

CH3COOH (aq) + NaOH (aq) → CH3COONa (aq) + H2O (l)

en daar zie je dan die natriumacetaat

vriendelijk bedankt ;) kzou er anders toch niet opgekomen zijn

Reageer