Mengen mest kost twee mensen het leven

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Mengen mest kost twee mensen het leven

http://www.nuvideo.nl/home/video/show/13888


Later heb ik gehoord dat het niet om ammoniak en koolmonoxide ging, maar dat de doodsoorzaak zwavelwaterstof was. Een beetje gek is dat wel, Ammoniak en zwavelwaterstof zullen niet zo gauw beide uit een brouwsel borrelen volgens mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Mengen mest kost twee mensen het leven

Ammoniak zit in koeien urine en zwafelwaterstof is een bekende component van mest. Met een beetje peg zou het kunnen.


Hoewel ik geen boer ben is het een bekend boeren familiedrama dat vader en zoon(s) sterven doordat ze peg hebben bij de ierput.


Hellaas, dit soort taferelen blijven voorkomen. Hierbij treft het noodlot je.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Mengen mest kost twee mensen het leven

peg? ;)

Berichten: 1.816

Re: Mengen mest kost twee mensen het leven

Van Zwavelwaterstof is bekend dat je het na enige tijd niet meer ruikt. En beide zijn gassen die blijven hangen en dus zuurstoftekort geven, dus je stikt en vergiftigt, zonder dat je dat in de gaten hebt. Verder was het koud, dus ook de deur zal wel dicht gewezen zijn en het werk moet toch doorgaan. Meestal ga je er dan ook nog bij zitten, want je bent snel moe, en dan is het einde verhaal.

Maar CO vond ik ook vreemd, weer een staaltje van mis-info.

Ja, dus domme pech.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Mengen mest kost twee mensen het leven

Het mooie was dat bijna alle kranten het vanochtend hadden over een mengsel van ammoniak, waterstofcyanide en een mysterieuze stof met de naam "zwavelsulfide", jaja...

Berichten: 111

Re: Mengen mest kost twee mensen het leven

Ja, dus domme pech.
Je weet als boer toch dat er 'niet zo gezonde' gassen vrijkomen uit mest? Idem als je een gierput opentrekt.


Het is jammer dat dit soort dingen gebeuren, en het is nog jammerder omdat ze te voorkomen waren. Maar ik zou het zeker geen pech noemen.

Berichten: 1.816

Re: Mengen mest kost twee mensen het leven

Alles is te voorkomen en boeren zijn echt geen domme mensen. De meeste hebben HBO of meer, dus....


Ik denk dat de combinatie van ca 10 dagen warm weer en toen ineens een dip van 12 graden, wel een rol gespeeld heeft.


En zuurstofgebrek heb je zelf niet in de gaten en wat hoofdpijn wordt gewoon genegeerd.


Maar misschien ligt hier een markt voor een "gierput" detector.
LiA

Reageer