chemisch afval

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

chemisch afval

Binnenkort krijg ik 25 gram kwik(II)oxide. Dit kon ik voor een goede prijs aanschaffen, een paar euro.

Ik heb we een proefje of 2 die ik zou willen doen met dit kwikzout, maar voordat ik hier aan begin, wil ik eerst weten hoe ik verantwoord het kwik kwijtraak. Moet dit gewoon bij het chemisch afval, met een etiket erop , die aangeeft 'kwikafval' of 'thermometer-afval' of 'DOKA-afval'?

Ik zit niet te wachten op allemaal vragen als ik vertel dat ik water kwik(II)oxide voor ze heb, of een oplossing van Hg2+. Wat zouden jullie doen? Ik ben een amateur, dus ik heb geen afvalvaten.

Tot nu toe heb ik hier nooit problemen mee gehad. Koper(II)-ionen maak ik altijd onschadelijk door het op ijzeren spijkers te 'platen'. Dichromaten neutraliseer ik met sulfiet tot relatief onschuldig Cr(III). Alleen nikkel is een probleem, maar daar heb ik nog nauwelijks mee geexperimenteerd.

Berichten: 3.145

Re: chemisch afval

Ik breng het naar de gemeente. Ik doe het in een ondoorzichtige plastic fles en schrijf daar met koeieletters op: "Hg-afval". Ik zeg vervolgens dat het DOKA afval is. Nooit vragen over gehad, die lui gaan echt niet alle labels lezen. Pas bij de verwerker is duidelijk dat het Hg-bevat en die zal het wel op een goede manier verwerken. Hg-afval komt natuurlijk best wel vaker voor, inderdaad bij thermometers, maar ook echt als DOKA afval (zgn. intensifiers, al worden die laatste recentelijk gebaseerd op het veel beter te neutraliseren K2Cr2O7).

Berichten: 1.816

Re: chemisch afval

Ik had op school nog een oude kwikbarometer. Zo'n ding is nogal breekbaar en dus wilde ik ervan af. Er zat zeker 2 kG metallisch kwik in. Rond gebeld, maar niemand wilde het. Uiteindelijk meegegeven aan de chemokar, gaf geen enkel probleem.

Kleine hoeveelheden van Hg, of zouten, zou je kunnen behandelen met zwavelpoeder en dan inleveren, liefst met etiket, dat maakt het voor hen ook makkelijker.
LiA

Berichten: 840

Re: chemisch afval

En Wilco, doe je dat kwik-afval in die fles als oplossing of als onoplosbaar zout. Stel je lost wat HgO op in verdund salpeterzuur, dan heb je een kwik(II)nitraat-oplossing. Stel je wilt hier vanaf, doe je de oplossing dan in de plastic fles, damp je het in, of sla je het neer en doe je die neerslag in de fles. De laatste klinkt het beste, maar is ook het meest tijdrovend, en bovendien loop je kans op eventuele blootstelling.

Zonde trouwens, 2 Kilo kwik is heel wat waard!

Berichten: 1.816

Re: chemisch afval

Daarom had ik ook rond gebeld, maar in een klas ben ik het liever kwijt dan rijk. Bovendien is de zuivering lastig. Dat ging vroeger met nylon kousen, zeemleer en destillatie, en dat zag ik al helemaal niet zitten.

Bovendien mag je het ook niet meer gebruiken op school, hoe leuk het ook is, om met die bolletjes te spelen. Zelfs kwikthermometer zijn vervangen door alcohol enz. th.meters.

Kwikresten bewaarden we verder onder wat water.

Maar neerslaan met een sulfide of zwavel erop, lijkt me een goede manier.
LiA

Berichten: 840

Re: chemisch afval

Ik heb net mijn kwik(II)oxide.

Wat ik wel vreemd vind, is dat de verpakking aangeeft dat het om geel kwik(II)oxide gaat. ik dacht dat er alleen rood kwik(II)oxide bestong. Als ik in het potje kijk, zie ik dat het poeder oranje/rood achtig is. Hoe komt dat?

Afbeelding

Berichten: 1.816

Re: chemisch afval

Voor zover ik weet, komt dat door de korrelgrootte.
LiA

Berichten: 840

Re: chemisch afval

Zou kunnen. ik heb trouwens net het internet bekeken, en ik zie nu dat neergeslagen kwikoxide geel is, terwijl kwikoxide verkregen door het verhitte van kwik rood is. Maar waarom verandert geel kwikoxide in rood kwikoxide? Een raadsel voor mij. De korrelgrote is nog vrij groot, het is geen fijn poeder, en toch is het oranje/rood.

Van google:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...y(II)-oxide.jpg

Dit is echter een fijn poeder.

Reageer