chemisch afval

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

chemisch afval

Binnenkort krijg ik 25 gram kwik(II)oxide. Dit kon ik voor een goede prijs aanschaffen, een paar euro.

Ik heb we een proefje of 2 die ik zou willen doen met dit kwikzout, maar voordat ik hier aan begin, wil ik eerst weten hoe ik verantwoord het kwik kwijtraak. Moet dit gewoon bij het chemisch afval, met een etiket erop , die aangeeft 'kwikafval' of 'thermometer-afval' of 'DOKA-afval'?

Ik zit niet te wachten op allemaal vragen als ik vertel dat ik water kwik(II)oxide voor ze heb, of een oplossing van Hg2+. Wat zouden jullie doen? Ik ben een amateur, dus ik heb geen afvalvaten.

Tot nu toe heb ik hier nooit problemen mee gehad. Koper(II)-ionen maak ik altijd onschadelijk door het op ijzeren spijkers te 'platen'. Dichromaten neutraliseer ik met sulfiet tot relatief onschuldig Cr(III). Alleen nikkel is een probleem, maar daar heb ik nog nauwelijks mee geexperimenteerd.

Berichten: 3.145

Re: chemisch afval

Ik breng het naar de gemeente. Ik doe het in een ondoorzichtige plastic fles en schrijf daar met koeieletters op: "Hg-afval". Ik zeg vervolgens dat het DOKA afval is. Nooit vragen over gehad, die lui gaan echt niet alle labels lezen. Pas bij de verwerker is duidelijk dat het Hg-bevat en die zal het wel op een goede manier verwerken. Hg-afval komt natuurlijk best wel vaker voor, inderdaad bij thermometers, maar ook echt als DOKA afval (zgn. intensifiers, al worden die laatste recentelijk gebaseerd op het veel beter te neutraliseren K2Cr2O7).

Berichten: 1.816

Re: chemisch afval

Ik had op school nog een oude kwikbarometer. Zo'n ding is nogal breekbaar en dus wilde ik ervan af. Er zat zeker 2 kG metallisch kwik in. Rond gebeld, maar niemand wilde het. Uiteindelijk meegegeven aan de chemokar, gaf geen enkel probleem.