Zuur Base Reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zuur Base Reactie

Hallo

Wij zijn op zoek naar iemand die ons kan helpen met het oplossen van ons probleem. Wij willen graag weten hoeveel energie uit de volgende reactie vrijkomt:

HCl + NaOH = NaCl + H2O + warmte

Omdat we buiten middelbareschoolniveau geen kennis hebben van scheikunde / chemie hebben we hulp nodig.

Als ik het goed heb moet eerst bekeken worden hoeveel energie het kost om de elementen "los te krijgen" vervolgens hoeveel energie het kost en opleverd voor het ioniseren van de elementen en als laatste hoeveel energie het opleverd als er weer nieuwe atomen gevormd worden.

Ik dacht zelf het volgende:

HCl => H + Cl kost 431 KJ/Mol

H => H+ kost 1312 KJ/Mol

Cl => Cl- leverd ?? KJ/Mol

NaOH => Na + OH kost ?? KJ/Mol

Na => Na+ kost ?? KJ/Mol

OH => OH- leverd ?? KJ/Mol

Na+ en CL- => NaCl leverd ?? KJ/Mol

H+ + OH- => H2O leverd ?? KJ/Mol

Totaal: ?? KJ/ MOL

Berichten: 223

Re: Zuur Base Reactie

de reacties kloppen niet

her en der ontbreken er electronen

Berichten: 3

Re: Zuur Base Reactie

Zou me dan verteld kunnen worden wat er niet klopt en waarom niet? En hoe het wel zou moeten dan?

Berichten: 223

Re: Zuur Base Reactie

2 Cl + 2e=> 2Cl-

NaOH => Na+ + OH-

Na => Na+ + e

OH + e => OH-

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Zuur Base Reactie

Dat gaat niet goed zo. Met Na heb je hier niet te maken en OH zonder-iets al helemaal niet. Verder is het van belang te weten of je in oplossing zit of niet.

In geval van H3O+ + Cl- + OH- + Na+ ==> Na+ + Cl- + 2 H2O gebeurt er niet zo veel; als je met vaste stoffen/gassen gaat werken wordt het een stukje lastiger. In dat geval kun je eventueel vormingsenthalpieën opzoeken in BINAS en van elkaar aftrekken. Pas als dat niet lukt zou ik met zo'n rijtje (ionisatiewarmte, roosterwarmte, hydratatiewarmte etc.) aan de slag gaan.

Berichten: 541

Re: Zuur Base Reactie

Mee eens maar als je een geconcentreerd HCl oplossing bij een geconcentreerde NaOH oplossing gooit ontstaat er wel degelijk warmte.

Berichten: 223

Re: Zuur Base Reactie

Mee eens maar als je een geconcentreerd HCl oplossing bij een geconcentreerde NaOH oplossing gooit ontstaat er wel degelijk warmte.
volgens mij ook bij redelijk verdunde oplossingen hoor

maar HCl + NaOH (conc) meet zo moeielijk :twisted:

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Zuur Base Reactie

Met dat er niet veel gebeurt bedoel ik niet dat er geen warmte ontstaat (want dat ontstaat er wel), maar dat je als alle ionen reeds in oplossing zijn de reactie met het oog op het berekenen van het energie-effect terug kan leiden tot H3O+ + OH- --> 2H2O.

Reageer