[scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

[scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Hoi!

Voor scheikunde 1 moet ik een po maken naar aanleiding van enkele zelf uit te voeren proefjes. Nu heb ik vandaag de opdracht gekregen (bestaande uit 1 regel!) en moet hier een practicum bij verzinnen om zo aan het antwoord te komen. Nu heb ik werkelijk geeeeen idee hoe ik dit moet gaan doen 8-[ , ik kan helemaal niets met mijn opdracht, dus daarom roep ik jullie hulp in. Mijn opdracht luidt als volgt:

Ontwerp een proef om het percentage oxaalzuur te bepalen in een oplossing die azijnzuur en oxaalzuur bevat. Maak gebruik van zuur-basetitraties en redoxtitraties.

WIE O WIE KAN MIJ VERTELLEN WAT TE DOEN? :lol:



Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes, Anna (5vwo)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Dat je redoxreacties mag gebruiken is erg handig. Tot wat zou je oxaalzuur kunnen laten reageren en hoe zou je de hoeveelheid product kunnen meten?

Dan heb je nog het totale aantal mol zuur nodig, hoe zou je dat kunnen bepalen?

(Mocht je het idee hebben dat je hier complete voorschriften kunt krijgen, heb je het helaas mis)

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Schrijf de reactie's die je kunt hebben hier eens op.

edit fswd was me voor

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

bedankt voor de hit.. maar ik heb juist geen idee welke stoffen ik allemaal moet gebruiken.. het enige wat gegeven is dat ik een oxaalzuur/azijnzuur oplossing heb..

reacties van oxaalzuur als reductor: H2C2O4 --> 2 CO2 (g) + 2 H+ + 2e-

groetjes, Anna

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Dat mag je dus geheel zelf bepalen. Laten we het simpel houden. Hoe kun je makkelijk een bepaalde hoeveelheid zuur meten? (Het antwoord is niet met een pH meter :P )

En ja die reactie bedoelde ik :) . De CO2 zoals ie op deze manier ontstaat, zal in ieder geval deels oplossen in water. Wat zou er met die opgeloste CO2 gebeuren als je de oplossing erg zuur maakt en gaat koken?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

de CO2 verdamt dan!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Klopt, wat is een makkelijke base om mee te kunnen titreren?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

natronloog?? of kaliumpermaganaat??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Ok, 2 stofjes heb je dus al.

Waar wil je beide voor gaan inzetten? Eentje is een base, de andere een oxidator. Je gaat overigens 2 aparte bepalingen doen, mocht je dat nog niet doorhebben ;)

Volgende: wat is een goede indicator die je zou kunnen gebruiken? Ga er nooit zomaar vanuit dat fenol ftaleine een goede is. De keuze is namelijk afhankelijk van de pKa van het zuur/base die je wil bepalen.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

ik was al te laat met de hit weghalen zie ik dus bij deze dan nog maar een keer.

Wat voor reactie's vinden er hier plaats.

hit

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Misschien is het wel aan te raden om eerst (met een deel van je monster) je zuur/basetitratie uit te voeren en met een ander deel van je monster je redoxtitratie. Op deze manier hoef je je niet druk te maken om het CO2 (zuur) en H+ (zuur) die bij de oxidatie van oxaalzuur ontstaan.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

ik denk de kaliumpermaganaat voor de redoxtitratie en de natronloog voor de zuur base titratie voor in de buret..

voor indicatie dacht ik toch aan fenolftaleiene.. ik denk dat wel kan.. want wij hebben nog nooit in de klas een ander indicatiemiddel gebruikt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

Dat kan in dit geval inderdaad. Heb je voor de titratie met permanganaat ook een indicator nodig? Hint: heb je ooit weleens een oplossing van permanganaat gezien? Had die een kleur?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

nee, ik heb nog nooit permaganaat gezien... maar ik zie hier in de binas dat je daar idd geen indicator bij nodig hebt.. hij is van zichzelf al gekleurd!! foutje.. haha

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Percentage oxaalzuur in azijnzuur/oxaalzuur oploss

als ik dat dan allemaal doe.. hoe doe je dan dat erna? het uitrekening ervan.. want ik weet helemaal geen concentraties.. ik weet helemaal niks!! 8-[

Reageer