[scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 35

[scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Ik heb een paar vragen:

1. Wat zijn de reactievergelijkingen in molecuulformules van Propeen, Cyclobutaan en Hexaan?( ik weet dat het te maken heeft met CO2 en water maar wat precies weet ik niet)

2. Wat is de reactie vergelijking van die stoffen in woorden? ( dus met namen van de stof? ( zelfde als bij vraag 1)

3. Wat is de structuur formule van Propyn , Propeen en Cyclopropaan?

(Het heeft te maken met enkele , dubbele en driedubbele bindingen maar wat weet ik dus niet)

4. Hoe maak je vergelijkingen kloppend? ( Het moet zo zijn dat je aan beide kanten evenveel atomen hebt maar dat snap ik dus niet)

Mvg Dirk-Jan

Berichten: 35

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Plz laat even iemand reageren dit is erg belangrijk!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: het moet snel af zeker? Geduld opbrengen misstaat echt niemand hoor.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 20

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

reactie vergelijkingen, dan bedoel je hoe de stoffen gevormd worden?

(ps: bij de regeltjes staat dat je je niet moet opdringen :P, geen probleem voor mij, maar sommigen ergeren zich daar aan)
Afbeelding

Berichten: 35

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

D.Dadsgé schreef: reactie vergelijkingen, dan bedoel je hoe de stoffen gevormd worden?

(ps: bij de regeltjes staat dat je je niet moet opdringen :P, geen probleem voor mij, maar sommigen ergeren zich daar aan)
Nee hoe de verbranding gebeurd zeg maar ,

bijv . Glucose + zuurstof ----> Water+CO2

Ik zeg maar wat hoor.

Zoiets alleen dan met molecuulformules

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

De molecuulformules vind je heel eenvoudig op google.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

reactievergelijkingen kloppend maken: voorgetallen aanpassen zodat je evenveel elementen van elke soort voor als na de reactie hebt. Gewoon het principe van behoud van massa: wat er in gaat, komt er ook uit.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

De molecuulformules vind je heel eenvoudig op google.
Ja dat weet ik , alleen meot de reactievergelijking dan nog kloppen , snappez vous?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Mja wat is de standaardreactie van een volledige verbranding? Als je die kunt opstellen ben je al een heel eind.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Mja wat is de standaardreactie van een volledige verbranding? Als je die kunt opstellen ben je al een heel eind.
Is er een standaard reactie dan? Ik dacht dat het verschilde per stof...

Berichten: 552

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

bij die reactievgl: die stoffen reageren met zuurstof tot koolzuurgas en water. Reactievgl kloppend maken zou moeten lukken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Nou ik bedoelde het dus zo: brandstof + zuurstof --> water + koolstofdioxide. Voor de verbrandingsreactie van jouw simpele stofjes verander je dus alleen het woord brandstof in het stofje, uiteraard wel in molecuulformules. Propaan zal C3H8 zijn.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Nou ik bedoelde het dus zo: brandstof + zuurstof --> water + koolstofdioxide. Voor de verbrandingsreactie van jouw simpele stofjes verander je dus alleen het woord brandstof in het stofje, uiteraard wel in molecuulformules. Propaan zal C3H8 zijn.
Dus het zou dan zeg maar zijn :

Propeen+Zuurstof ----> Water + KoolstofDioxide??

En dat geld ook voor de anderen alleen staat er dan in plaats van propeen Cyclobutaan of HExaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

Inderdaad, maar doe het nu eens in molecuulformules. Mijn voorbeeld zal dan worden (misschien heb je er iets aan omdat je niet weet hoe je eraan begint?):

C3H8 + 5 O2 --> 3 CO2 + 4 H2O.

Links en rechts 3 C

Links en rechts 8 H

Links en rechts 10 O

Berichten: 35

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

FsWd schreef: Inderdaad, maar doe het nu eens in molecuulformules. Mijn voorbeeld zal dan worden (misschien heb je er iets aan omdat je niet weet hoe je eraan begint?):

C3H8 + 5 O2 --> 3 CO2 + 4 H2O.

Links en rechts 3 C

Links en rechts 8 H

Links en rechts 10 O
Voor propeen dus C3H6 + O2 ---> H2O + CO2 ??

Berichten: 552

Re: [scheikunde] ReactieVergelijkingen verbrandingen

je moet de voorgetallen van je reactievgl aanpassen! je zegt toch ook niet:

3 appels + 5 appelsienen => 5 appels + 3 appelsienen

Reageer