[scheikunde] Koolstofverbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 20

[scheikunde] Koolstofverbindingen

we hebben een grafiek moeten tekenen met de kookpunten van:

Alkanen, Alkenen, Alkynen, Ethers, Aldehyden, Hologeenalkanen, Aminen, Ketonen, Alkanolen en Alkaanzuren.

bij elke soort keten staan der ook altijd 6 voorbeelden van moleculen, nl. de moleculen van C1 tot C6 met bijhorende H-atomen en R-groep (dit zijn ook altijd de gemakkelijkste moleculen, dus altijd indien mogenlijk '1-...' of bij ketonen dan '2-pentanon' en '2-hexanon')

welnu, nadat we die grafiek getekend hebben moesten we de factoren die de kooktemperatuur beinvloeden afleiden van de grafiek.

de eerste en meest voordehand liggende heb ik al (nl. lengte van de keten)

maar dan ...

verder lukt het niet meer, ik denk dat er ergens ook nog iets kan meespelen van al dan niet polair?

alvast bedankt voor de hulp!

D.Dadsgé
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Koolstofverbindingen

Wat is het verschil tussen vast vet en vloeibaar vet (olie) bij kamertemperatuur?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Koolstofverbindingen

de agregatie toestand, dat de moleculen van de een meer energie bezitten dan de andere en daardoor ook sneller bewegen (voor de vloeibare dan)

ksnap eig niet goed wat dit met mijn vragen te maken heeft? :S

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Deze dubbelpost is gesloten, we gaan hier verder</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Afbeelding

Gesloten