Springen naar inhoud

- - - - -

en nu zijn het weer spelcomputers

• Log in om te kunnen reageren

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3323 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2008 - 22:06

Uit de volkskrant

Veel schadelijke stoffen in spelcomputers

Van onze verslaggever Thomas van der Kolk
gepubliceerd op 20 mei 2008 16:40, bijgewerkt op 20 mei 2008 16:45

AMSTERDAM - Spelcomputers bevatten veel schadelijke chemische stoffen. Als ze officieel zouden worden beschouwd als kinderspeelgoed, dan hadden ze volgens de Europese regelgeving niet eens op de markt gebracht mogen worden. Dat concludeert Greenpeace uit eigen onderzoek.
VergrotingVergroting
De Xbox 360 van Microsoft (ANP)

De milieu-organisatie analyseerde de samenstelling van de drie populairste spelconsoles van dit moment: de Wii van Nintendo, de PlayStation 3 van Sony en de Xbox 360 van Microsoft. De onderzoekers troffen verschillende stoffen aan die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid, waaronder pvc, broomhoudende vlamvertragers, weekmakers en het geleidend materiaal beryllium. Vooral bromide werd in alledrie de apparaten veelvuldig aangetroffen. Langdurige blootstelling aan deze stof wordt in verband gebracht met onder andere leer- en geheugenproblemen. Specifieke weekmakers, die vooral in de Xbox 360 en de PlayStation 3 zitten, kunnen - vooral bij mannen - tot seksuele problemen leiden.

Componenten
Volgens Greenpeace moet het mogelijk zijn om een volledig gifvrije spelcomputer te produceren. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat Nintendo, Sony en Microsoft er allemaal op hun eigen manier in slagen om de hoeveelheid schadelijke stoffen in bepaalde onderdelen te beperken. Als de fabrikanten beter naar elkaars producten zouden kijken, zouden ze snel genoeg manieren vinden om alle componenten milieuvriendelijk te maken, aldus de onderzoekers.

'Sony, Microsoft en Nintendo moeten ophouden spelletjes te spelen en werk maken van het op de markt brengen van een gifvrije spelcomputer', zegt Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen van Greenpeace Nederland.

De markt van de spelcomputer behoort tot de snelst groeiende ter wereld. Wereldwijd zijn er meer dan zestig miljoen consoles over de toonbank gegaan. Ook in Nederland vinden spelcomputers gretig aftrek.

Greenpeace voert momenteel campagne om de elektronica-industrie gifvrij te maken. Ook moeten fabrikanten hun afgedankte producten inzamelen en op een verantwoorde manier verwerken.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2008 - 22:21

Langdurige blootstelling aan deze stof wordt in verband gebracht met onder andere leer- en geheugenproblemen.

LOL volgens mij komt dat eerder door het apparaat zelf :D :D :D. En volgens mij is dat bromide toch echt gebonden hoor, dat zal niet zomaar gaan rondzweven.

Veranderd door FsWd, 20 mei 2008 - 22:22

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3323 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2008 - 22:22

dacht ik ook al aan

Brein krijgt een nieuwe functie [-X

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 mei 2008 - 07:15

Dat concludeert Greenpeace uit eigen onderzoek.

OK, ik neem het voor kennisgeving aan.

Ik concludeer uit eigen onderzoek dat Greenpeace nog iets verder met kijken dan hun neus lang is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Mark J

Mark J

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 07:39

Verdorie, wil ik net zo'n ding gaan halen schijnt het slecht voor je te zijn :cry:

Zijn die weekmakers niet alleen maar slecht als je op het apparaat gaat kauwen en eventueel een stukje doorslikt? Ik zie mezelf nog niet zo een apparaat van €400,- opeten :twisted:

Veranderd door Mark J, 21 mei 2008 - 07:41

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 08:06

Verdorie, wil ik net zo'n ding gaan halen schijnt het slecht voor je te zijn :cry:

Zijn die weekmakers niet alleen maar slecht als je op het apparaat gaat kauwen en eventueel een stukje doorslikt? Ik zie mezelf nog niet zo een apparaat van €400,- opeten :twisted:

Daarnaast blijkt het ook nog kleine deeltjes te bevatten die los kunnen laten en daardoor kunnen kinderen er in stikken.

Dit onderzoek is denk ik voortgekomen uit het onderzoek naar gifvrije mobiele telefoons. Dat was een onderzoek van een aantal jaar terug met de meest milieuvriendelijke producenten op rij. Allemaal leuk en aardig, als het maar wel goed onderbouwd wordt.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 08:37

Je moet iets om in de publiciteit te komen.
Of het wel of geen feiten zijn maakt vaak niet uit, de media neemt het toch wel klakkeloos over.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 09:41

Oeps, sinds kort hebben wij een Wii en nu heb ik dus een doos vol gif in huis gehaald :twisted: .

Ik zal de kinderen waarschuwen dat ze in het vervolg maar de handschoenen aan moeten doen als ze spelen en voor de zekerheid ook maar een veiligheidsbril opzetten. In de handleiding van de Wii staat nl. dat de remote control door de lucht kan vliegen als er erg fel gespeeld wordt. Nu weten we dus dat dit een blok vol gif is en dat wil je natuurlijk niet in je (kwetsbare) ogen hebben :lol: .

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 09:47

Hmm, is bromide echt zo slecht voor je? Ik zie het namelijk altijd als vrij onschuldig, en een groot deel van experimenten doe ik met broom/bromide/bromaat...

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 11:17

Die bromides waar hier op wordt geduid zijn organische bromides. Koolwaterstoffen, waarin diverse H-atomen zijn vervangen door Br-atomen. Dit maakt de stoffen minder brandbaar of zelfs onbrandbaar.

Bijv. CH4 is erg brandbaar, CH3Br nog maar een beetje en CH2Br2 wil echt niet meer branden. Helaas zijn dit soort organische broomverbindingen toch wel vrij giftig. Ik ben er echter niet bang voor in een systeem als de Wii, omdat ze goed opgesloten zitten in het plastic. Alleen als er wat vluchtiger stoffen tussen zitten kan het problemen geven en dan ook nog maar zeer beperkt. Onze kinderen zitten normaliter niet te kauwen op de Wii of de bijbehorende remote control :P . Een bijtring voor babies zou ik inderdaad niet graag zien met deze gebromineerde organische verbindingen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2008 - 11:35

Die broomhoudende vlamvertragers bestaan uit polybroomdifenylen en polybroomdifenylethers.
Ze zitten in de kunststof behuizing van vrijwel elk electronisch apparaat
Het gevaar van vervluchtiging is (vrijwel) nihil. Het grootste probleem met deze verbindingen is de geringe afbraaksnelheid en (dus) het terechtkomen in het milieu als zo'n apparaat wordt afgedankt. Vergelijk ze maar met PCB's.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2008 - 01:06

Want ik eet Wii's en XBOX'en als avondeten :oops:

Greenpeace levert altijd zulk baanbrekend onderzoek, de ene keer weekmakers in dildo's, nu vlamvertragers in spelcomputers. Dadelijk vertellen ze me ook nog dat die nanogrammen lood in mijn sla giftig zijn.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2008 - 10:52

Ik heb nooit goed begrepen waarom behuizingen van electronica, TV´s (ook electronica, maar even als extra voorbeeld), stofzuigers, enz., enz. niet (meer) van metaal (blik) worden gemaakt.
Koelkasten hebben een metaalbehuizing. Vroeger hadden PC´s een metalen behuizing. De stofzuiger van mijn moeder was bijna 100 % van metaal. Wasmachines zijn grotendeels van metaal.

De apparatuur wordt dan wel zwaarder. Maar of dat nou een groot bezwaar is? Metaal is brandveiliger. En bovendien (mijn punten) hoeven we niet zoveel gebruik te maken van brandvertragers. Het scheelt ook nog in het olieverbruik.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3323 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2008 - 21:38

Sommige apparaten worder zwaarder door de motoren en inhoud. Om het gewicht wat terug te dringen wordt plastick gebruikt.

Verder is plastic goedkooper dan de metalen behulzingen. en dat is denk ik nog de belangrijkste factor. De plastics ken je vaak zo omsmelten als er wat mis is. metaal is daar veel duurder in

Tiberium

Tiberium

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 13:04

Mag PVC tegenwoordig ook al niet meer? 8-[ Wat willen ze bereiken hiermee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures