Springen naar inhoud

Speciation of Ni/Na/SO4 oplossing

• Log in om te kunnen reageren

deWit

deWit

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2008 - 08:40

Hoi,

Ik ben op zoek naar de mogelijke elementen die kunnen ontstaan in een oplossing van Nikkelsulfaat, Natriumsulfaat en Zwavelzuur. De concentraties zijn bekend. Ik gebruik het programma CHEAQS Pro om de speciation te voorspellen; maar heb het idee dat het programma een aantal opties niet meeneemt.

Volgens mij zijn alle mogelijke opties die kunnen ontstaan:

Speciation of: H
free H +
free (OH) -
H(SO4) -
Na(OH) (aq)
Ni(OH) +
Ni(OH)2 (aq)
Ni(OH)3 -
Ni(OH)4 2-
Ni2(OH) 3+
Ni4(OH)4 4+
NiH(SO4) +

Speciation of: Na
free Na +
Na(OH) (aq)
Na(SO4) -

Speciation of: Ni
free Ni 2+
Ni(OH) +
Ni(OH)2 (aq)
Ni(OH)3 -
Ni(OH)4 2-
Ni2(OH) 3+
Ni4(OH)4 4+
NiH(SO4) +
Ni(SO4)2 2-

Speciation of: (SO4)
free (SO4) 2-
H(SO4) -
Na(SO4) -
Ni(SO4) (aq)
NiH(SO4) +
Ni(SO4)2 2-

Het nikkelverhaal heb ik ondertussen wel aardig compleet; alleen zit ik nu nog even met de mogelijk natriumvarianten. Volgens CHEAQS zijn de bovenstaande de enige opties; ik denk dat Na2SO4 en NaHSO4 ook nog mogelijkheden zijn waar ik ook al de equilibrium constants van gevonden heb.

Mijn vraag; zie ik nog opties over het hoofd?

De speciation is van belang omdat ik deze oplossing probeer te scheiden doormiddel van nanofiltratie; de pH blijkt van grote invloed te zijn op de speciation, en dus hierdoor ook op de scheiding van het membraan. Ik hoop door meer inzicht te krijgen in de samenstelling van de oplossing een aantal membraan gerelateerde problemen te verklaren

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 09:37

Maar als je nu bedenkt dat je in zuur milieu zit, dan kun je toch alle opties waar (OH) in voorkomt afvoeren? En bij de goed oplosbare zouten is het niet gedissocieerde deel verwaarloosbaar tov de rest. Is het dan te simplistisch gedacht om alleen te kijken naar Ni2+, Na+, H3O+, SO42- en HSO4-?

deWit

deWit

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 13:18

Het klopt inderdaad dat die opties weg te strepen zijn; ik wil ze echter wel in het model meenemen om zo een volledig mogelijk beeld te krijgen. Achteraf krijg je dan concentraties als E-11 en E-20 e.d. Dat maakt mij op zich niet uit en die filter ik er later wel uit als ik er grafieken van ga plotten.

Voor de rest zal alles voor een bepaald deel wel gevormd worden; het beeld wat ik nu heb is dat het grootste deel van de natrium als vrij Na+ zal voorkomen. Voor nikkel is er nog een significant gedeelte als NiSO4 (aq) aanwezig wat de scheiding beïnvloed. (net zoveel als vrij Ni+) Omdat de scheiding vooral op basis van formaat is; maar ook op charge is het dus wel belangrijk om te weten!

Ik denk dat ik het nu wel redelijk duidelijk heb; na er gister nog eens een hele dag over nagedacht te hebben. Mocht er iemand nog een nuttige aanvulling hebben dan is hij/zij uiteraard van harte welkom.

Veranderd door deWit, 22 mei 2008 - 13:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures