[scheikunde] mgo hcl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 23

[scheikunde] mgo hcl

hoezo moet ik bij vraag 4: 0,33/2

omdat 2hcl reageert met 1mgo?

en hoe weet ik dat het 2:1 reageert?

OPGAVE: http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk1206iiex.pdf

antwoorden: http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk1206iiopl1.pdf

Berichten: 541

Re: [scheikunde] mgo hcl

Allereerst mgo zegt mij helemaal niks als jij MgO bedoelt dan wordt het al wat duidelijker. Waar het hier omgaat is dat er eerst een zuur base reactie plaats vindt tussen MgO en HCl daarna titreer je de HCl weer terug met NaOH. Als je de reactie vergelijkingen uitschrijft dan zul je het zien. Dus wat zijn de reactie vergelijkingen??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mgo hcl

Het is trouwens 0,330 mmol, maar goed. Zelfs de examens houden al geen rekening meer met significante cijfers.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] mgo hcl

hier moet ik je toch een beetje op tegenspreken je weegt namelijk 1,0 G papier af.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mgo hcl

Zowel het aantal ml zoutzuur als het gewicht van het papier wordt voor de berekening van het aantal mol loog nog nergens gebruikt, vandaar dat tenminste daar nog 0,330 mmol NaOH moet worden geschreven, daar doelde ik op. Ze maken in de uitwerkingen overigens dezelfde fout wanneer ze ineens van 2 naar 3 significante cijfers gaan:

deze 0,33 mmol HCl heeft gereageerd met (0,33/2) = 0,165 mmol MgO

Berichten: 541

Re: [scheikunde] mgo hcl

Ja middelbare school. Ik kan mij niet herinneren dat in mijn tijd (6 jaar geleden) wij significante cijfers gehad hebben op de havo. maar goed nog steeds slecht dat ze dat op het examen zo doen.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] mgo hcl

ik weet dus niet wat de reactievergelijkingen zijn... dit is juist mijn vraag...

MgO + 2HCL --> H2O + (2Cl-) + (mg2+)

of moet ik nu omdat HCL sterkzuur is H3O gebruiken, volgens mij wel he?

MgO + 2H3o+ --> 3H2O + mg2+

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mgo hcl

Mja die moet je toch wel in staat zijn te bedenken als je op het examen zat. Met het water zat je overigens goed, nu kloppend maken.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] mgo hcl

Hij is nu toch kloppend? of moet ik nu omdat HCL sterkzuur is H3O+ gebruiken?

overigens hoe weet ik wat er ontstaat als je zwaveldioxide in water doet, want zwaveldioxide staat niet als zuur/base in BINAS

2en zwaveldioxide heeft toch als lading SO2^(6-), omdat er 2 O is?

3en hoe kan het zijn dat I2 (aq).... want I2 is toch een vaste stof? het zou dan toch 2I- moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mgo hcl

De magnesiumoxide reactie klopt nu (ninja-edit :P )

2 Er staat zwaveldioxide, geen hyposulfiet (bestaat overigens niet, maar is even ter voorbeeld). Zwaveldioxide is geen ion. Het atoom zwavel bevindt zich alleen in de +4 oxidatietoestand. Google maar eens op oxidatiegetal dan zal je een hoop duidelijk worden :)

Berichten: 87

Re: [scheikunde] mgo hcl

Staat in binas, tabel 65D als ik het goed uit m'n hoofd zeg.

Samengestelde ionen.

Volgensmij is het SO2-, maar dat weet ik niet zeker want m'n binas ligt beneden.

Berichten: 87

Re: [scheikunde] mgo hcl

Ingaande op je vraag 3:

Ik denk dat je in de war bent met zouten. Alleen zouten worden, als je ze oplost, ionen. I2 is gewoon een moleculaire stof, en als je die oplost krijg je simpelweg I2(aq)

En volgensmij is deze reactievergelijking gewoon kloppend. Weet niet waar Fswd het over heeft.

MgO + 2H3O+ --> 3H2O+ Mg2+

Dat SO2 was een vergissing, volgensmij is het gewoon een neutrale stof!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mgo hcl

Lauraa00 schreef: Staat in binas, tabel 65D als ik het goed uit m'n hoofd zeg.

Samengestelde ionen.

Volgensmij is het SO2-, maar dat weet ik niet zeker want m'n binas ligt beneden.
Zoals ik al zei is zwaveldioxide GEEN ion.

Berichten: 87

Re: [scheikunde] mgo hcl

Lauraa00 schreef: Ingaande op je vraag 3:

Ik denk dat je in de war bent met zouten. Alleen zouten worden, als je ze oplost, ionen. I2 is gewoon een moleculaire stof, en als je die oplost krijg je simpelweg I2(aq)

En volgensmij is deze reactievergelijking gewoon kloppend. Weet niet waar Fswd het over heeft.

MgO + 2H3O+ --> 3H2O+ Mg2+

Dat SO2 was een vergissing, volgensmij is het gewoon een neutrale stof!
Ja. Ik had mezelf ook al verbeterd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] mgo hcl

Dat klopt, en stel nu, Filthy rich, dat ik er 1 atoom zuurstof aanplak, maar dat de lading van de S (4+) hetzelfde blijft. Wat voor lading krijgt mijn nu ontstane ion? En ziet dat er een beetje bekend uit?

Reageer